۱۳۹۰ مرداد ۱۵, شنبه

پسر کو ندارد ز مادر نشان/ برای پروین مخترع و کوهیار گودرزی



کلیشه‌های جنسیتی روز به روز در جامعه‌های سنتی نیز که بیشترین مقاومت سیاسی و مدنی را در مقابل تغییر این کلیشه‌ها دارند، در حال رنگ باختن هستند.
مصرع معروف« پسر و کو ندارد نشان از پدر نشان» همانن اندیشه‌ای را در بر دارد که تلاش‌اش بر این است که خواص و ویژگی‌های انتسابی و اکتسابی فرزندان را به هرشیوه‌ای شده است به « پدر» نسبت دهد. 
این پدر است که صاحب و مالک نه تنها  وجود فیزیکی فرزند است بلکه در مورد فزند پسر تمام ویژگی‌های « جنسیتی شده به نفع جنس برتر»، یعنی  ویژگی‌هایی چون شجاعت، درایت، سیاست، استقامت و امثالهم را نیز به همان پدر نسبت می‌دهند.
اما می‌بینیم که چند سال  پیش این فاطمه‌گفتاری  مادر یاسر گلی بود که به اتهام فعالیت سیاسی(عضو مادران صلح کورد) به یک سال و نیم زندان محکوم شدند.
دیدیم که چند ماه پیش این «همسران مرد» بودند که دم در زندان بر خلاف کلیشه‌های همیشگی منتظر « همسران زندانی‌شان» یعنی « بهاره هدایت» و « مهدیه گلرو» بودند.
 اکنون خبر بازداشت کوهیار گودرزی هم زمان با خبر  خانم « پروین مخترع» منتشر می شود. خانم مخترع نه به عنوان « مادر کوهیار» بلکه به عنوان خانم مخترع و به اتهام ویژه‌ی فعالیت‌های خودش.
این‌گونه است که این بار باید گفت.
پسر کو ندارد ز مادر نشان...
به امید آزادی هر دوی این  عزیزان و  دیگر زندانیان سیاسی



عکس: کاوه کرمانشاهی

0 comments:

ارسال یک نظر