۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

کروبی : برخوردهایی این چنین نشانه ی بزرگتر شدن حوزه ی قدرت ما و آشفتگی در حوزه ی کوچک آن هاست





  


امروز سه شنبه 5 ابان ماه سال 1388، جمعی از روزنامه نگاران مستقل ، برای آن چه که خود دلجویی از برخورد ناشایستی که با مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات انجام گرفته است، به دیدار وی رفتند. این دیدار به دلیل آن که دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر رزونامه ی این حزب  توقیف و بسته شده است و به خاطر آن که فضای دیدار از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار قرار نگیرد در منزل شخصی حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی انجام گرفت.
روزنامه نگاران شرکت کننده در این دیدار بر این باور بودند که این دیدار نه تنها به قصد دلجویی از شیخ اصلاحات، بلکه به خاطر احترام به روش و منشی که مهدی کروبی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در طول انتخابات و نیز به عنوان یکی از سران جنبش اعتراضی مردم ایران در حوادث پس از انتخابات، در پیش گرفته است ، با وی انجام می گیرد.

روشی که به باور روزنامه نگاران شیخ را از جایگاه یک سیاستمدار صرف خارج کرده و امروز می توان وی را در نقش های دیگری نیز چون روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق مردم مشغول به فعالیت دید.

خانم بدرالسادات مفیدی به عنوان دبیر انجمن روزنامه نگاران، در ابتدای مراسم سخنانی در رابطه با وضعیت پیش آمده ایراد داشت و ضمن اظهار تاسف و شرمندگی از این که با نام اصحاب مطبوعات  و در نمایشگاه مطبوعات با شخصی به نام مهدی کروبی چنین برخوردهایی می شود، گفت که این دوره از نمایشگاه مطبوعات به دلیل این که  اکثر روزنامه های منتقد دولت در توقیف به سر می برند یک ویژگی دارد و آن این است که اکنون این نمایشگاه تنها در اختیار کسانی است که گاه ما در نقدشان می گفتیم به قداره کشی و قشون کشی علیه مطبوعات منتقد مشغولند. اما با برخوردی که با شما داشتند نشان داند که عملا نیز اهل چماق کشی و قداره کشی علیه شخصیت هایی هستند که 30 سال در راس ارکان اجرایی و قانونی همین نظام بوده اند و تاب نقد شنیدن از چنین شخصیت هایی را نیز ندارند. خانم مفیدی در ادامه اظهارات اش ضمن اشاره به برخورد اهانت آمیزی که با آقای بهشتی نیز شده،  بر این نکته تاکید کرد ما به عنوان روزنامه نگار از رخ دادن چنین برخوردهایی و چنین اتفاقاتی علیه هر کسی متاسفیم و رفتار با شما را به شدت نکوهش می کنیم.

عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی نیز اظهار داشت که: پسوند«گاه» یک پسوند مکانی است همانند «چراگاه» ونمایشگاه نیز یعنی محل نمایش. از آن جا که من به شخصه به چنین نمایش هایی خیلی علاقه مند نیستم خیلی در چنین مکانی حضور پیدا نمی کنم. اما برخورد پیش آمده و رفتاری که این افراد با شما داشته اند به قول آیت الله بیات نشان از آن است که روش و منش شما در سایست هایی که در پیش گرفته اید راه درستی است و هدف درستی را نشانه گرفته اید. این گونه برخورد ها نشان از اوج عصبانیت و دست و پا بسته شدن آن ها توسط شما و اقدامات به جای شما بوده و ما خوشحالیم که خود شما نیز اظهار داشته اید که این مسیر را ادامه می دهید و حضور ما در این جا برای اظهار تاسف از چنین برخوردهایی است و نیز درخواست از شما که همین مسیر را ادامه بدهید .زیرا این راهی که در پیش گرفته اید حمایت همه جانبه ی مردم را برای شما به همراه آورده  امید فراوانی نیز در دل همین مردم ایجاد کرده است.


حسن اسدی از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و سخن گوی انجمن پی گیری بازداشت های خودسرانه نیز گفت امروز شما در جایگاه یک فعال حقوق بشری  در میان سیاست مداران ایرانی ، قرار گرفته اید. فعالیت های شما چه قبل از انتخابات ، چه زمانی که در کسوت ریاست مجلس بودید و چه اکنون که یکی از اصلی ترین فعالیت های تان را بر پیگیری  وضعیت زندانیان و بازداشتی ها  و نیز پی گیری مسئله ی مهمی همانند تجاوز ها و شکنجه های غیر انسانی که در زندان ها رخ می داد  شاید از عهده ی کم تر کسی بر می آمد و شما دست به این کار زدید، به شما چنین موقعیت ممتازی بخشیده است

یکی  دیگر از روزنامه نگاران خطاب  به مهدی کروبی گفت: معمولا سیاست مداران سعی دارند که مسایل را در پستو ها نگه دارند و روزنامه نگاران در تلا ش اند که مسایل پشت پرده را بر پیشخوان حوزه ی عمومی قرار دهند. امروز شما به عنوان سیاست مدار در قامت  رزونامه نگار عمل می کنید و مسایلی  را که بسیاری در تلاش اند تا در پستو های سیاست بماند شما بر پیشخوان افکار عمومی قرار داده اید.


شهاب الدین شیخی نیز ضمن اینکه تاکید کرد که تاکید و تکرار اظهار تاسف از برخوردی که با کروبی صورت گرفته بدون شک باعث ملال نیست و این دیدار برای همین صورت  گرفته، اظهار داشت که در هنگامه ی انتخابات احمد صدری در یادداشتی معتقد بوده که کروبی باید سوای برنامه های سیار دقیق و تیم قوی که در اطراف اش چیده است،باید به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی به فکر برپا کردن شور و هنگامه برای نیرو بخشیدن به مردم و باور به برنامه های اش باشد. شیخی گفت به اعتقاد من نظر آقای صدر درست بوده است اما شیاد پیشنهاد و یادداشت ایشان دیگر دیر  بود و زمان انتخابات رسیده بود، اما باید بگویم که شما این شور و هنگامه را بعد از انتخابات در میان مردم ایران بر پا کردید. آن هم نه تنها با شعار و اعلام برنامه های زیبا ، بلکه با اقدامات واقعی و شیوه و منشی که تا به امروز از هیچ سیاست مداری در ایران و  در این دوره ی معاصر سراغ نداشته ایم و به قول دوستان شما امروز سیاست مداری هستید که به روش فعالان حقوق بشر وروزنامه نگارن فعالیت می کنید. شیخی ضمن تشکر از کروبی به خاطر انتشار بیانیه ی بی نظیر حقوق بشر و حقوق شهروندی توسط کروبی و تیم اش، اظهار داشت که ما در این مدت به خاطر حوداثی که در ایران روی داد سختی های زیادی کشیدیم اما باید بگویم  که از انی که شاهد تولد دوباره ی سیاست مدارانی از این جنس بودیم شادمانیم.خرسندیم که شاهد تولد و حضور سیاست هایی هستیم که در ناب ترین شکل انسانی آن به کنش سیاسی مشغولند.


   گروه  دیگری از روزنامه نگارن  در صحبت های شان ضمن اظهار تاسف از برخورد ناشایستی که با شیخ مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات صورت گرفته ضمن تشکر و سپاس از اقدامات وی بار دیگر نیز وظیفه ی رسانه ای وی را یادآور شدند و در باره ی این که چند وقت پیش مهدی کروبی از راه اندازی کانالی تلویزیونی صحبت به میان آورده بود ، سوال پرسیدند. یکی دیگر از روزنامه نگاران گفت با این که همیشه شما نگران هزینه ای بوده اید که روزنامه نگاران و اصحاب رسانه  پرداخت می نمایند اکنون بدانید که گروه زیادی از روزنامه  نگاران و خبر نگاران حاضرند در چنین راهی شما را یاری کنند و هزینه ی آن را نیز بپردازند. این گروه از خبر نگاران حاضرند که به شما دست هم کاری بدهند تا جنبش سبز کانالی ماهواره ای  و مستقل داشته باشد تا شما و دیگر سران جنبش بتوانند  صدای شان را به مردم برسانند. یکی دیگر از روزنامه نگران از هوشمندی کروبی و میر حسین تشکر و قدردرانی کرد که گرچه قبل از انتخابات با یکدیگر رقابت می کردند اما در حوادث بعد از انتخابات با یکدیگر متحد شدند و اقدامات شان را هماهنگ پیش می برند و از کروبی خواست که به عنوان خواسته ی روزنامه نگاران هم چنان با یمر حسین و دیگر سران جنبش سبز متحد بمانند.

 مهدی کروبی سخنان اش را با تشکر از حضور روزنامه نگاران  در این دیدار آغاز کرد و اظهار داشت نمی توان گفت که خرسندم از برخوردی که با من شده زیرا این نوع برخوردها با هر انسانی شایسته نیست حتا راضی نیستم هیچ گاه چنین برخوردهایی با مخالفان افکار و اندیشه های عقاید ما بشود. اما از سویی  این برخورد سطح عصبانیت و شیوه ی رفتار آن ها را آشکار کرد.

وی تاکید کرد که پیش از هر چیز باید بگویم ، این که عده ای ادعا کرده اند و نوشته اند که به من گفته بودند که به نمایشگاه نروم چون ممکن است مشکلی برای من پیش بیاید، این کذب محض است. زیرا همان طور که گفتم من وقتی جایی می روم دلیل نمی دیدم که به کسی اطلاع بدهم و اصولا کسی خبر نداشت که من نمایشگاه می روم تنها به همین محافظان ام گفتم که می خواهم مثل روال سال های گذشته از نمایشگاه دیدن نمایم بنابراین نه قبل از آن و نه در نمایشگاه هیچ کس به من نگفته که به آن جا نروم ممکن است مشکلی پیش بیاید. اتفاقا به غرفه ی ارشاد هم رفتم و یکی از مسولان آن جا توضیحاتی در مورد نحوه ی برگزاری نمایشگاه امسال و تعداد شرکت کنندگان و غرفه هایی که اضافه شده و شرکت کندگان خارجی و داخلی و.. توضیح داد.

کروبی اظهار داشت که آن چه مایه تاسف من است نه  نفس این برخورد با شخص من بلکه تاسف آور رفتار و نوع برخوردی است که انی ها دارند به یک رویه تبدیل می کنند که البته امیدوارم چنین رویه ای طولانی نشود.

این کاندیدای معترض دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان اش  اظهار داشت که چنین برخوردهایی نه تنها مرا ناراحت نمی کند بلکه نشانه ای این است که حوزه ی قدرت ما بسیار افزون تر شده و فشار بر حوزه ی کوچک قدرت آن ها  افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر نشانه ی این است که آن ها هیچ راه خروجی از فشاری که جنبش مردمی بر آن ها آورده است ندارند و این گونه رفتار های بخشی از ناتوانی آن ها را نشان می دهد.

 رییس مجلس سابق ایران در مرود برخوردهای نا صوابی که با رزونامه نگاران می شود بیشتر از برخوردهایی که با خود وی می شود اظهار تاسف کرد. وی گفت در تمام سال هایی که مسولیتی داشته ام  و یا نداشته ام اصلی ترین مسئله ای که بر آن پای فشرده ام این بوده که روزنامه های را توقیف نکنید. زیرا اصحاب رزونامه افرادی هستند که به اندیشیدن مشغولند کارشان نوشتن  اندیشه های و افکارشان است روزنامه نگار که نمی تواند وقتی روزنامه شا تعطیل شد به مارخانه ی دیگری برود و یا در شرکت دیگری استخدام شود. ویدر همین بخش از صحبت های اش از وضعیت احمد زیدآبادی  اظهار نگرانی کرد و یادآور شد که سردبیر جوان روزنامه ی خودش در زندان به سر می برد.

کروبی در  مورد وحدت سران جنبش که یکی از پرسش های روزنامه نگاران بود اظهار داشت نگران این موضع نباشید ما همگی با یکدیگر هماهنگ هستیم و با هم متحد هستیم امروز صبح هم با آقای موسوی دیدار داشتیم و ایشان زحمت کشیده  بودند به این جا آمده بودند با دیگر دوستان نیز در تماسیم و مطمئن باشید تا احقاق حقوق ملت از پای نمی نشینیم.
وی در بخش دیگری از سخنان اش یاد آور شد که این  اولین برخورد از این دست نیست که با وی در این مدت شده است و بیان کرد که در این مدت این شومین بار است که عده ای چنین برخوردهایی را با وی می کنند. اولین بار  را در یک مجلس سنتی روضه ذکر کرد که وی نیز در آ« شرکت کرده بود که ظاهرا در اواخر برنامه روضه خوانی عده ای خواسته اند به وی معترض شوند که در آن جا نیز بخش اعظم مردم به طرفداران دولت احمدی نژاد اجازهی چنین برخوردی را نداده اند. بار دوم را در قم و در حرم حضرت معصومه ذکر کرد که می گفت چند نفر قصد جسارت و بی ادبی داشتند که من بعد از حرف های شان به آن ها گفتم شما فقط دقت کنید تعداد تان چند نفر است بین این مردم. آخر شما که تعدادتان این قدر محدود است بر چه مبنایی دست به این کارهای می زنید و رو به شخصی که داد و هوار راه انداخته بود گفتم ببین تو تنها خودت هستی و او  در جواب گفت که نه ما 3 نفر هستیم!
شیخ اصلاحات در مرود راه اندازی کانال ماهواره ای نیز گفت هنوز هم در فکرش هستیم اما شرایط و امکانات مالی اجازه نمی دهد وی به جمع روزنامه نگاران گفت  صادقانه بگویم از ا« جا که دو انتخابات را پشت سر گذاشته ام و از آن جا که هیچ منبع مالی غیر از خودم نداشته ام حقیقتا در بدترین شرایط مالی هستیم. اما باز هم به فکرش هستیم.

مهدی کروبی در پایان صحبت هایش با تبریک فرا رسیدن میلاد امام هشتم شیعیان و فرا رسیدن 13 آبان تاکید  کرد و اظهار داشت مطمئن باشید اوضاع در جبهه ی مردم و ما  قوی تر است.آن ها درون خودشان بسیار حلقه شان کوچک و تنگ تر شده است. اختلافات درونی خودشان نیز بسیار بالاگرفته است ، حتا آن گروهی نیز که به ظاهر موافق اند در زمره ی مخالفان اند و موافقت های شان ظاهری است و روزی هب زودی این اختلاف ها آشکار می شود.





0 comments:

ارسال یک نظر