۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

وکیل شیرکو معارفی:شیرکو در هیچ جنگ مسلحانه ای شرکت نداشته

منتشر شده در : روز آنلاین
در حالی که تنها دو روز از اعدام احسان فتاحیان زندانی سیاسی کورد می گذرد خبرهای نگران کننده ای درباره ی اعدام شیرکو معارفی دیگر زندانی سیاسی کورد که به اعدام محکوم شده است منتشر شده است.بنا به خبرهای تایید نشده شیرکو معارفی هم اکنون به بند قرنطینه ی زندان سقز انتقال یافته تا حکم اعدام وی نیز اجرایی شود.
آقای شیخی وکیل مدافع شیرکو معارفی در تماس با روز می گوید:« چنین حکمی هنوز به من اعلام نشده و اگر قرار باشد این حکم اجرا شود می‌بایست طبق قانون، پیش از اجرای حکم، دادگاه این موضوع را به وکیل ابلاغ نماید. اما در مورد شیرکوه معارفی این اقدام تابحال انجام نشده است. اجرای حکم نیز باید بصورتی باشد که امکان حضور وکیل در محل اجرای حکم فراهم شود. اما تا دیروز 5 شنبه هیچ ابلاغ و حکمی در مورد اجرایی شدن حکم به من اعلام نشده است. اما از آن جا که لایحه ی تجدید نظر ما مورد قبول داد گاه قرار نگرفته و لایحه ی اعاده ی دادرسی نیز از سوی دیوان عالی کشور رد شده است. امکان اجرای شدن حکم اعدام موکلم کاملا وجود دارد.
شیرکو معارفی از فعالان سیاسی و مدنی کوردستان ایران است که حدود هفت سال پیش به کردستان عراق رفته است. نام برده در 9مهرماه 1387 در روستای دولت قلعه در اطراف سقز بازاداشت می شود . در دادگاه بدوی به اتهام محاربه و به استناد به این که شیرکو در جنگ مسلحانه بازداشت شده است به اعدام محکوم می شود.
این حکم توسط وکیل وی مورد اعتراض قرار می گیرد. زیرا وکیل وی بر این بارو بوده که شیرکو در هنگامه یجنگ مسلحانه بازداشت نشده است . برای ادعای خود نیز استشهادنامه ای از مردم همان روستا را که به امضای 25 نفر از اهالی روستا رسیده، تهیه می نماید و مردم شهادت داده اندکه: «شیرکو در حالی که فرصت درگیری و فرار و یا درگیری را داشته است، اما از هرگونه اقدام خشونت آمیزی خود داری کرده و در خواست امان نیز کرده است».
از سوی دیگر وکیل وی بر این باور است که شیرکو در هیچ جنگ مسلحانه ای علیه جمهوری اسلامی شرکت نداشته است. و در کوردستان عراق نیز مشغول کار بوده که مدراک اشتغال شیرکو در کوردستان عراق، به تایید حکومت فدرال کوردستان عراق رسیده است.همه ی این مدارک به اطلاع و در اختیار دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور قرار گرفته است. اما متاسفانه استانادات حقوقی و فقهی و نیز مدارک و اسناد موجود به تایید دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نرسیده است.
آخرین اقدام وکیل وی درخواست از کمیته ی عفو و بخشودگی برای آقای معارفی بوده که این درخواست هم چند وقت پیش به تهران ارسال شده است. آقی شیخی ، در پایان می گوید، درحال تنظیم لایحه و نامه ای بودیم مبنی بر درخواست اعاده دادرسی به دستور رییس قوه ی قضاییه که فردا خانواده اش آن را به را به دفتر ایشان ببرند، که چنین اخباری منتشر شده است و این خبر همه ی مارا نگران کرده است.
انتشار این خبر در حالی است که امروز جمعه است و پی گیری صحت و سقم خبر از مراجع رسمی تقریبا امکان ندارد و این موضوع بیشتر باعث نگرانی فعالان حقوق بشر در ایران شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر