۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

ما که نژاد پرست نیستیم...مگه نه؟

ما که نژاد پرست نیستیم...مگه نه؟

داستان خیلی ساده است. ظاهرا مردم افغانستان در اعتراض به جلو گیری ایران در ترانزیت  تانکر‌های سوخت از مرز ایران به افغانستان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران تجمع اعتراضی به پا کرده‌اند و البته ظاهرا بنا به خبرهای منتشره عکس‌های مقامات ایران را پاره کرده‌اند. پیش‌تر نیز همین مردم افعانستان در اردیبهشت‌ماه نیز در اعتراض به اعدام‌ها در ایران راهپیمایی کردندو  شعار مرگ بر طالبان چه کابل  چه تهران نیز سر دادند.  جالبی ماجرا این‌جاست که دولت هم‌چنان غیرمشروع و غیرقانونی ایران از دولت افغنستان درخواست کرده که معترضان ر بازداشت کند و یا با آن‌ها برخورد کند. جواب طعنه آمیز افغانستان به ایران جالب توجه بوده که این‌جا افغانستان است و مردم می‌توانند راه‌پیمایی کنند.
حال برخورد فعالان مثلا سیاسی و مدنی ایرانی که هر کدام هزار و یک ادعا دارند جالب بود. بدون هیچ تعارفی این عزیزان بهشان برخورده بود که مردم افغانستان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران راه‌پیمایی کرده بودند. و چندین بار و در چندین نت وبلاگی و استاتوس فیس‌بوکی بدون هیچ خجالت کشیدنی جملاتی از جمله « آن‌که به ما نریده بود کلاغ کون دریده بود» ، «خاک بر سرمون که افغانستان هم برای ما تره خورد نمی‌کند» و « ما چه‌قدر بدبختیم که افغانی‌ها جلوی سفارت‌مان راه‌پیمایی می‌کنند » و همه‌ی این‌ها را نشانه‌ی خدشه‌دار شدن غرور ایرانی و حمیت ایرانی می‌دانند و در نهایت اگر‌هم مثل عده‌ای حتا حاضر نشوند از این دولت در برابر افغان‌ها حمایت کنند لااقل می‌گویند که این دولت و سیاست‌های احمدی‌نژادی است که باعث شده « آن‌ها به خودشان جرات بدهند در مقابل سفارت کشور ما راه‌پیمایی کنند  و..».

برای من جالب است که اگر یک رییس جمهور غیرقانونی‌است. اگر خون عده‌ی زیادی برای غیرقانونی بودن این دولت ریخته‌شده و جان بسیاری دیگر در حبس و تبعید و شکنجه‌است دقیقا به خاطر باور به غیرقانونی بودن این دولت، بنابراین این ودلت و کابینه‌اش و وزارت‌خانه‌های‌اش و  سفارت‌خانه‌های اش نیز غیر قانونی است و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند مورد تایید ما باشد.

اما نکته‌ی اصلی هم‌چنان این حس خوربرتر بینی نسبت به دیگران است. سوال من این است اگر مردم هلند، مردم ایتالیا و مردم فرانسه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی راه‌پیمایی می‌کردند این دوستان  چنین احساس تحقیر می‌کردند؟ آیا آن زمان نیز به خودشان می‌گفتند خاک بر سرمون که مردم آلمان و فرانسه و ایتالیا کارشان به جایی رسیده است که به خودشان جرات!!!! بدهند و در مقابل سفارت‌خانه‌های ما راه‌پیمایی کنند؟ صادقانه آیا آن زمان خیلی هم خوشحال نبودیم که چه بهتر که مشروعیت و دردسر‌های بین‌المللی این دولت بیشتر شود و زودتر مجبور به سقوط شود.

چه رازی است در این‌که نسبت به اعتراض و راه‌پیمایی افغانستان و نیز جواب  منطقی دولت افغانستان برافروخته‌ می‌شویم جز این‌که خود را برتر از افغانی‌ها می‌دانیم. تا حدی که حمایت از دولت غیرقانونی احمدی نژاد را البته «تحت لفافه‌ی دروغین حب وطن» به اعتراض به آن‌ها و نشان دادن ناراحتی‌مان ترجیح می‌دهیم. البته و صد البته آن‌ها را نیز نمک نشناس می‌دانیم که سال‌های سال در بدترین شرایط زیستی بدون حداقل حقوق‌های انسانی و یا پناهندگی، برای پست‌ترین و حقیرترین‌کارها در سرزمین‌مان نگه داشته‌یم. حالا این‌قدر پررو شده‌اند که برای ما تظاهرات و راه‌پیمایی‌هم می‌کنند.؟؟؟ تفو بر تو ای چرخ گردون تفو....


پی‌نوشت: من یک استاتوس برای تحقیر و رسوا سازی چنین روحیه‌ای در فیس‌بوک زدم. البته شدیدا از تمام انتقاد‌هایی که شد خوشحال‌ام و البته باز خوشحال‌ام که عده‌ای هم  انگار زمینه‌ را مساعد دیده‌اند شروع کردند به نوشتن به همان سیاق فکری‌شان که ظاهرا پنهان کرده بودند. اما با این‌همه کمی بریام تعجب داشت از دوستانی‌ که من را می‌شناسند باورشان این‌بود که من چنین باوری دارم و فقط  دو سه نفر متوجه شدند که من درواقع چنین نگاهی را تا حد انزجار مورد تمسخر قرار داده‌ام. 
لینک استاتوسی که بحث برانگیز شد: http://www.facebook.com/shahabaddin/posts/157792327602628

پی نوشت دوم: من به شخصه با هرگونه حمله به هر سفارت‌خانه‌ای درهرجا و توسط هرگروه دسته‌ای مخالفم. اما حق اعتراض را برای هر کس و هر گروهی در مقابل هرجا و هر نهاد دولتی و یا نمایندگی دولت‌دیگر قایلم.
بحث من اصلا ربطی به حمله‌ به سفارت‌خانه ندارد. از نظر من نیز مردم افعانستان به سفارت‌خانه‌ی ایران حمله نکرده‌اند بلکه به این کشور اعتراض کرده‌اند و اعتراض به ایران نیز در مقابل سفارت‌خانه‌اش معنا می‌دهد. این پی نوشت را برای جلوگیری از برخی مباحث دیگر نوشتم که کسی نیاید  و از در بحث دفاع از ایران وارد شود. به گمانم نوشته‌ی من مشخصا نشان داده است که انتقاد من به چه موضوعی بوده به نوع واکنش‌ها و این‌که این واکنش‌ها را به نوعی هم‌راه با تحقیر افغانی‌ها همراه کرده‌ایم. همین و نه چیز دیگر

9 comments:

ناشناس گفت...

برو عموجان خیلی از مرحله پرتی مردم ایران یکی از نژادپرست و ناسیونالیست ترین مردم دنیا هستند حتی اینقدر نژادپرستیم که توی همین کامنت من هم انتقادم کاملا نژادپرستانست!

مرگ و ننگ بر نژادپرستان دنیا

ناشناس گفت...

این خودبرتر بینی ایرانی هااست که باعث شده در اوج ذلت و خواری بازهم خود را برتر ببینند و واقعیت تلخ زندگی شان را نبینند ، تونس ، بولیوی ، قرقیزستان اینها کشورهایی هستند که تا اسمشان بیاید ایرانی ها یاد عقب ماندگی این کشورها می افتند ولی همین کشورها تونستند و ما هنوز اندر خم اولیم .

ناشناس گفت...

عالی بود. باید بفهیم چی میگیم!

ناشناس گفت...

واقعا خوشحالم با دیدن جوانانی مثل شما که هنوز باعث می شوید از ایرانی بودن خود خیلی خجالت نکشم ولی نژاد پرستی ما ایرانیان فقط در مورد دوستان افغان و عربها صدق نمیکند و شعاع بیشتری دارد نمونه اش در مالزی که من زندگی میکنم ایرانیانی که از امکانات این کشور استفاده میکنند و در پشت سر با حرفهای نژاد پرستانه مردم مالزی را حقیر و بی فزهنگ میناند مردمی که حداقل از نظر فرهنگ شهر نشینی و اخلاقیات چندین پله از مردم الان ما بالاتر هستند.

ناشناس گفت...

چرا عسبانی میشی؟مگه افغانیها هم آریایی و هم فارس نیستند؟پس اونیکه به شما ریده از خودتونه.

ناشناس گفت...

آخه چی بگم به این ملت؟!!هی پز میدیم که تمدن 3000 ساله دارم، منشور حقوق بشر داریم، کوروش ال بود داریوش بل بود!! تا یه همسایه جنگ زده شد و بهمون پناه آوردن کردیمشون جوک، اسمشون مسخره، نژادشون ناسزا!! واقعا خجالت آوره، انگار یادمون رفته هزاران ایرانی تو اروپا پناهنده شدن، خوب بود مثلا تو سوئد با ما اینطوری رفتار می کردن؟ خوب بود تحصیل کرده هامونو فقط میذاشتن عملگی و چاه کنی؟! نگین افغانی ها فقط عمله هاشونو واسه ما فرستادن، چون اینطور نیست، من یه لیسانس ادبیات می شناسم که واسه ساختمون ما مغنی گری می کرد، واقعا واسه خودمون متاسفم، فکر می کنم هر چی الان به سرمون میاد به خاطر آه مظلومان افغانه! یه دختر افغانی رو به سرپرستی گرفتم، دیروز از مدرسه اومده می گه مامان یه دختر تو کلاسمونه که مثل افغانیا می مونه، به خیال خودش داشت ازش بد می گفت!!آخه این چه فرهنگیه که حتی تو دبستان دخترونه هم فرهنگ تحقیر افغان ها وجود داره؟!!

ناشناس گفت...

این باید درسی باشد برای ایرانی ها مظلوم که ظلم های هتلر عمامه بسر را تحمل میکنند، انها از تونس پبند بگیرند. باید یاد بگیرند چطور در مقابل ظالم قیام کنند.

Unknown گفت...

با سلام.
چند نکته به عنوان یک افغان ساکن در افغانستان بگم؟
1. سوختی که ایران حملش رو متوقف کرده مال ایران نبوده که همه جا توی بوق و کرنا کردند که ایران نمیخواد سوخت بده مگه زوره؟ ایران خیلی وقته که هیچ محموله سوختی به افغانستان نمیفروشه. همین این تانکرها حامل سوخت خریداری شده از عراق و ترکمنستان بوده نه از ایران. خوب شما خودتون قضاوت کنید که مردم چرا اعتراض نکنند؟ بنزینی که شما با هزار آه و ناله میخرید 700 تومن اینجا شده 1500 تومن اون هم توی سرمای زیر صفر
2. این حق ایرانه که دیگه اجازه ترانزیت محموله های سوخت رو نده ولی مطابق به کنوانسیونهای تجاری جهان باید این رو قبلا به مقامات میگفت و بعد اجازه ترانزیت نمیداد نه اینکه یکباره همه رو متوقف کنه.
3. به شخصه شاهد بودم که حمله ای به سفارتخانه نشد بلکه مطابق عرف عامه در کشورهای دیگه تخم مرغ و گوجه و رنگ به طرف سفارت پرتاب شد که این کاری هست که خود شما هم میکنید. پاره کردن تصاویر رییس جمهور هم که خود شما انجامش میدید.
4. هیچ پرچمی آتش زده نشد چون پرچم ایران کلمه الله داشت
5. چندین پلاکارد هم بود که نوشته شده بود ما با مردم ایران دوست و برادریم ولی از دولتمردان ایران متنفر.
6. بدی قضیه اینجا بود که کسی توی رسانه ها به این ریزه بینی ها توجه نکرد و همه ایرانیها هم فقط تصاویری رو دیدند که ایران میخواست.

شهاب الدین گفت...

ممنون ...آقای حسین از توضیحات خوب‌تان

ارسال یک نظر