۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

خطر اعدام شیرکو معارفی جدی است

منتشر شده در : رادیو زمانه  

وکلای پروند‌ه شیرکو معارفی می‌گویند: خطر اعدام شیرکو معارفی جدی است

پرونده شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد در شعبه‌ ۲۷ دیوان عالی کشور مستقر در قم مورد بررسی قرار گرفته و متاسفانه حکم اعدام از سوی این شعبه برای دومین‌بار در دیوان عالی کشور تایید شده است.



هیچ اطلاع دقیقی هم از زمان اجرای حکم وجود ندارد و به تعبیر حقوقی، «زمان اجرای حکم» هنوز به هیچکس به‌طور قانونی و رسمی ابلاغ نشده است. با توجه به این که پرونده دوبار به دیوان عالی رفته است امکان اجرای حکم همیشه وجود دارد.

شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد به اتهام محاربه از طریق «عضویت در حزب کومله» و «حمل اسلحه» در دادگاه انقلاب سقز به اعدام محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر وکیل پرونده مدارکی را ارائه داده است که وی در کردستان عراق مشغول به کار بوده و مدارک کاری وی را به تایید حکومت کردستان عراق و نیز وزارت کار عراق رسانده است. همچنین در استشهاد‌یه‌ای محلی در روستایی که شیرکو در آن‌جا بازداشت شده است، بیش از ۲۰ نفر از اهالی روستا شهادت‌ داده‌اند که «با این که شیرکو معارفی اسلحه در اختیار داشته و هم‌ امکان تیراندازی و هم امکان فرار داشته است، از اسلحه استفاده نکرده و اسلحه‌اش را فوراً زمین گذاشته است.»

خود شیرکو نیز گفته که اسلحه تنها برای حفظ جانش در موارد اضطراری بوده و در آن روستا برای جلوگیری از خونریزی و هرگونه اقدام مسلحانه، بلافاصله اسلحه را تسلیم کرده است. با این وجود نه دادگاه تجدید نظر و نه دیوان عالی کشور شهادت و مدارک موجود در پرونده را نپذیرفته‌اند.

احمد سعید شیخی، وکیل شیرکو معارفی، می‌گوید به رغم آنکه مطابق قوانین ایران شهادت شهود به مانند سایر مستندات قانونی پذیرفته شده است، دادگاه رسیدگی‌کننده حاضر به پذیرش «شهود معرفی» شده از جانب ما نشده است.

سال گذشته در آبان‌ماه خبر اجرایی شدن حکم اعدام شیرکو معارفی منتشر شد و موجی از تلاش فعالین حقوق بشر و روزنامه‌نگاران برای جلوگیری از این حکم شکل گرفت. در همین زمینه هم وکیل شیرکو و هم پدر وی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشتند.

احمد سعید شیخی توضیح می‌دهد: «ما پس از قطعی شدن حکم اعدام آقای معارفی، درخواست اعمال ماده ۱۸ را دادیم. پرونده به دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه رفت و مستشاران قوه قضائیه اعلام نظر و حکم اعدام را نقض کردند. پس از آن بود که با تایید نظر مستشاران از سوی رئیس قوه قضائیه، گفتند باید اعاده دادرسی شود.»

آقای شیخی می‌افزاید: «پرونده را به شعبه هم‌عرض در استان فرستادند و پرونده به شعبه نه دادگاه استان رفت اما این شعبه از خود سلب صلاحیت کرد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت. شعبه 27 دیوان عالی کشور که در قم مستقر است می‌بایست پرونده را بررسی و درباره نظر مستشاران و رئیس قوه قضائیه که در واقع حکم را نقض کرده بودند اعلام نظر کند.»

در اوایل تعطیلات نوروزی خبری از سوی منابع غیر رسمی منتشر شد مبنی بر این‌که شیرکو معارفی در ۱۱ اردیبهشت‌ماه اعدام می‌شود. همان موقع با آقای شیخی تماس گرفتم. او گفت: «من تا ۲۸ اسفند‌ماه پی‌گیر پرونده بوده‌ام و هیچ خبری از شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور منتشر نشده و هیچ رایی به ما به عنوان وکلا ابلاغ نشده است.»

او بعد از تعطیلات وکیل پرونده در مصاحبه‌ای با روزآنلاین اظهار داشت: «تمام این شایعات کذب محض است و تا همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم پرونده در دیوان عالی کشور است و دیوان عالی کشور هنوز نظری درباره این پرونده نداده. در پی گیری‌هایی که این چند روز داشته‌ام نیز گفتند که هنوز پرونده در دیوان عالی کشور بررسی نشده است».

روز پنجشنبه دوباره خبری منتشر شد که حکم در دیوان عالی برای بار دوم تایید شده است. در همین زمینه وکیل پرونده می‌گوید: «بله متاسفانه تایید حکم از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور درست است. اما هنوز به من به عنوان وکیل پرونده چیزی ابلاع نشده است.»

وکیل پرونده درباره این‌که آیا امکانی برای جلوگیری از اجرای این حکم وجود دارد می‌گوید: «بله، زیرا به باور من دیوان عالی کشور به ایرادات حقوقی که ما وکلا به حکم داشته‌ایم توجهی نکرده است.»

آقای شیخی می‌افزاید: «از نظر من به دستور رئیس قوه قضاییه و نظر مستشاران قوه قضاییه، و در کل ایراداتی که مورد توجه ایشان قرار گرفته توجهی نشده است. زیرا ایشان بدون شک ایراداتی را وارد دانسته است که دستور به بررسی دوباره پرونده داده‌اند و اگر این ایرادات از سوی شعبه ۲۷مورد توجه قرار بگیرد بدون شک باید تغییری در ماهیت حکم به‌ وجود بیاید. به همین خاطر من در همین هفته پیش رو باز پی‌گیر این ایرادات حقوقی خواهم شد و این موضوع را دوباره به اطلاع معاونت قوه قضاییه خواهم رساند. تا از این راه بتوانیم مانع اجرای این حکم بشویم.»

احمد سعید شیخی در مورد تاریخ اجرای حکم که از سوی برخی رسانه‌های غیر رسمی به آن اشاره می‌شود نیز می‌گوید: «هیچ تاریخی برای اجرای حکم تا این لحظه منتشر نشده است. زیرا همین تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز به صورت رسمی به وکلا ابلاغ نشده است چه برسد به ابلاغ اجرای حکم. بنابراین اگرچه به طور رسمی هنوز تایید حکم به ما اعلام نشده است اما برای جلوگیری از فوت وقت تلاش‌های حقوقی خود را به کمک خانواده ایشان از همین هفته پی می‌گیریم.»
خليل بهراميان، یکی دیگر از وكلای شیرکو معارفی در گفت‌وگویی با رادیو ندا، اظهار داشت که من مضطرب آن هستم که‌ حكم اعدام شيركو معارفی، هر آن اجرا بشود.

آقای بهرامی در این زمینه گفته است: «علی‌رغم این‌که رسیدگی به پرونده شیرکو معارفی از طرف شعبه ۲۷ دادگاه دیوان عالی کشور در قم فاقد صلاحیت و وجاهت قانونی است و همچنین برخلاف رای اولیه رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که حکم اعدام شیرکو خلاف شرع و قانون بوده و به همین دلیل نیز به سقز عودت شده اما باز‌هم این شعبه رای به تایید حکم اعدام داده است.»

اکنون و در این شرایط توجه به این نکته ضروری است که حکم اعدام شیرکو معارفی برای بار دوم از سوی دیوان عالی کشور تایید شده و شیرکو معارفی به طور واقعی در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد

0 comments:

ارسال یک نظر