۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

مجلس هشتم و قوميت‌‌ها

سال 1378 دانشجويان كرد دانشكده ي علوم اجتماعي و دانشكده ي اقتصاد به همراه دوستاني در انجمن اسلامي دانشكده‌ي اقتصاد علامه طباطبايي چند ماهي مانده به انتخابات مجلس ششم، ميزگردي را با عنوان«مجلس ششم و قوميت‌ها» برگزار كرديم زيرا كه همان موقع مي‌دانستيم كه يكي از راكان دموكراسي هر جامعه‌اي پارلمان آن كشور مي‌باشد و اگر طرح مسئله‌اي آن هم به اين كلاني در جامعه وجود دارد بهترين مكان براي طرح آن همانا پارلمان است.به همين منظور از آقايان تقي رحماني،يوسف عزيزي بني طرف،كاوه بيات و خالد توكلي به عنوان اعضاي ميزگرد و از آقاي عبدالعزيز مولودي به عنوان مدير و مجري ميزگرد دعوت به عمل آورديم.ميز گرد با موفقيت غير قابل انتظار برگزار شد و خود بنده كه ورود روزنامه‌نگاران را چك مي‌كردم به ياد دارم كه خبرنگاران بسياري از روزنامه‌هاي آن موقع دوره‌ي دوم خرداد حضور پيدا كرده و پوشش مناسبي هم دادند. اما فرداي آن روز همان روزي بود كه 8روزنامه‌ را باهم توقيف كردند و روز بعد از آن 5نشريه ي ديگر را كه مجموعا به 13نشريه توقيف شده انجاميد و خودتان كه به ياد داريد روند توقيف روزنامه‌ها هم‌چنان ادامه داشت و در واقع هيچ‌كدام از آن روزنامه‌هايي كه براي پوشش ميزگرد حضور يافته بودند فردايي را به خود نديدند تا پوشش خبري اين ميز گرد باعث باز شدن بحث رسانه‌اي آن در جامعه شود. ميزگرد ما به پايان رسيد بدون هيچ پوشش خبري‌اي. وبحث بي ناتمام ماند انتخابات مجلس ششم برگزار شد كه با پيروزي خيره‌كننده‌ي اصلاح طلبان و تحول‌خواهان به پايان رسيد همگي به ياد داريك كه انتخابات سقز كه تنها به دليل پيروزي خالد توكلي و نه هيچ دليل ديگري باطل شد و جلال جلالي‌زاده هم كه قرار بود جزو هيات رييسه باشد براي‌اش كفن پوش به خيابان ها ريختند كه يك كرد سني چگونه عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي باشد . به هر خال اما مجلس ششم از يك نظر يگانه بود آن‌هم اين‌كه براي اولين بار يكي از فراكسيون‌ها عنوان قومي داشت. «فراكسيون نمايندگان كورد»كه يكي از شعارهاي انتخاباتي همان آقاي توكلي بود(زه‌روره‌تي پارلمان/فراكسيوني كورده‌كان). با اين همه هرگز نتوانست دورنماي آن چيزي باشد كه كرد‌ها انتظار آن‌را داشتند اما تجربه ي بدي نبود.


مجلس هفتم هم كه محل تاخت و تاز نمايندگان اصول گرا بود و اصولا چنين بحث‌هايي محلي از اعراب نداشت.زيرا كه همان‌طور كه در سرمقاله ي «حراج سياسي حقوق انساني»روزنامه‌ي آشتي در تاريخ 15ارديبهشت 1384 به تفصيل توضيح داده‌ام اگر اصلاح طلبان درس خوانده‌هاي دبيرستان‌ها دوران رضا‌خاني هستند و تمام وجودشان هم‌چون نظاميان لبريز از گزاره‌هاي چون«تماميت ارضي»،«ايران متحد»«يك كشور يك شاه يك زبان، يك ملت»و... است. از آن‌سو محافظه‌كاران پرورش يافته‌هاي تكايا و حسينيه‌ها و مساجد هستند و ذهن آن‌ها با امت و اتحاد اسلامي و پيروان امام و ..شكل گرفته است و به همين جهت هم حتا در مقدمه‌ي قانون اساسي از لفظ«امت واحده ي اسلامي» استفاده شده، از اين رو محافظه‌كاران نسل دومي(اصول‌گرايان) نيز در چنين مباحثي به رسم سلف‌هايشان همان الگو‌ها را دنبال مي‌كنند و از الفاظي چون وحدت اسلامي امت اسلامي و براي رفع تفرقه نيز به گمان خودشان از مودت اسلامي استفاده مي‌كنند و اگر كسي غير از اين گفت از دايره ي دين خارج مي شود.


اما آن‌جه كه امروز موجب نوشتن اين يادآوري‌ها شده بحثي است كه در چند روز گذشته ظاهرا به لطف آقاي مشايي و اظهارات هر از چند گاه عجيب و غريب‌شان در گرفته كه ظاهرا گفته« آذربايجان سرزمين كردهاست» و اين اظهارات موجب واكنش نمايندگان آذري زبان شده و از سوي ديگر در نطق پيش از دستور فخرالدين حيدري(جالبه كه در سايت مجلس اصلا نطق حيدري وجود نداشت) ظاهرا به نكاتي اشاره شده كه فرداي آن روز قاضي پور نماينده ي اروميه به نطق وي معترض مي شود و کل ماجرا با ناتمام گذاشتن حرف های آن ها از سوی لاریجانی رییس مجلس مختومه می شود


گزارش کامل را از روزنامه‌ي كارگزاران را در اينجا بخوانيد


اكنون ذكر چند نكته الزامي به نظر مي‌رسد


1-آيا به جا نبود كه نمايندگان محترم به جاي بحث بر سر كرد بودن آذربايجان غربي يا ترك بودن‌اش اين بحث پيش آمده را به محمل خوبي براي يك راه‌كار قانوني رفع تبعيضات ملي(قومي) تبدیل مي نمودند.


2-به راستي رييس پارلمان كشور هم نگاه‌اش و تحليل‌اش نبايد با روزنامه نگار كارگزاران كه انگار نزديك به ۴۰ سال تاريخ تحولات گذشته‌ي اين كشور را نخوانده است و آگاهی از آن ندارد.


3-راستي اگر مسئله‌اي به نام قوميت‌ها در ايران وجود خارجي ندارد چرا اكثر نهادها ومؤسسات جمهوري اسلامي در اين 10سال اخير يكي از اصلي‌ترين پروژه‌هايي كه به محققان سفارش مي‌دهند پژوهش‌هاي قوميتي است و چندين و چند مووسسه و نهاد و.. بر مسئله‌ي قوميت زوم كرده‌اند؟ نهادها و مؤسساتي مانند مؤسسه‌ي مطالعات ملي، مؤسسه مطالعات،خاورميانه، مؤسسه مطالعات راهبردي، مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ،دفتر مطالعات سياسي وزارت كشور و چندين و چند مؤسسه‌ ونهاد ديگر.


فعلا اين را داشته باشيد تا سر فرصت كه به آن مي‌پردازيم

0 comments:

ارسال یک نظر