۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

تنهایی سوبژکتیو..تنهایی ابژکتیو..

اين تصوير تنهايى است دريك شهرستان هميشه تعطيل از شهر بودن.

شهرستان به تنهايى، تنهايى انسان را مى دراند. من به دنيا آمده و بزرگ شده ى شهرستانم و گريزنده از شهرستان. دقيقا از همين رو و به همين دليل دريده شدن تنهايى. از ١٥ سالگى شانس اين را داشتم كه بتوانم تابستان ها به خاطر كار، از شهرستان بگريزم. من شهرهاى بسيارى از كوردستان و ايران را گشته ام، اما تتها از آن ميان «تهران» از ديد من شهرستان نبود. شهرستان به نوع فرهنگ و رفتار و كنش ورزى اجتماعى شهروندانش است كه شهرستان مى شود يا شهر، و گرنه از ديد من شهرهاى بزرگى چون اصفهان و تبريز نيز شهرستان بودند و حتا هه ولير(اربيل) پايتخت فعلى كوردستان. 
شهرستان در هر صورت جاى كوچكى است و مكان هاى كوچك انسان هاى كوچك پرورش مى دهد و اگر كسى قامت و قواره اش، حتا به توهم خودش هم بزرگ باشد، باز در شهرستان جايش نمى شود. شهرستان كوچك است. عمق ندارد، حجم ندارد. حتا از نظر هندسى نيز اين قضيه صادق است. در شهرستان انسان نمى تواند يك خيابان را نيم ساعت، يك ساعت و بيشتر قدم بزند. خيابان بعد از نهايتا ١٠ دقيقه تمام مى شود، يعنى خط كوتاه است و به صورت كلى همه ى خطوط در واقع پاره خط هستند. خطوط عمودى هم كوتاه است، مگر برخى ساختمان هاى ادارى و تجارى ارتفاعى بيش از چند طبقه داشته باشند. از سوى ديگر قلت و محدوديت كنش هاى اجتماعى به دليل كم بودن امكان برخورد، تعدد ذهنى نمادين ايجاد نمى كند و ذهن انسان نه تنها از جنبه ى عادات بصرى و هندسى حجم نمى بايد بلكه از لحاظ هندسه ى ذهنى نيز فاقد عمق و حجم مى ماند. 
فرقى هم ندارد شهرستان در اروپا باشد يا در خاورميانه، اين خصلت شهرستان است كه كوچك است. فرق بين شهرستانى اروپايى آن هم در كشورى فدرال چون آلمان، تنها از لحاظ امكانات يعنى تمامى آن امكاناتى كه در شهر بزرگى چون برلين يافت مى شود، در شهر كوچكى چون ماينز يا كايزرس لاوترن نيز يافت مى شود، اما امكانات شهرستان را به «شهر»، كه يكى از ساده ترين و عميق ترين تعريف هاى جامعه شناسى آن« محل گوناگونى بودن» است، تبديل نمى كند. 

تنهاى در «شهر»،تنهايى ايست، « سوبژكتيو» و گزيده شده از سوى سوژه اى خود آگاه. اما تنهايى در شهرستان، تنهايى است، «ابژكتيو» و تحميل شده بر ابژه اى مجبور. از سوى ديگر اين تنهايى هر آن در معرض دريده شدن از سوى ديگر ابژه هاى مجبور شده است. اين تصوير تنهايى آواره شده است. 
شين شين
شش آپريل ٢٠١٢
نوزدهم فروردين١٣٩١
ماينز آلمان

0 comments:

ارسال یک نظر