۱۳۸۷ آبان ۱۷, جمعه

گفتگو با نعمت احمدی/

15 سال زندان در تبعید برای یاسر گلی


ياسر گلی، فعال دانشجویی  در سنندج به اتهام "محاربه" به تحمل 15 سال حبس همراه با تبعيد به زندان بافت در استان كرمان محكوم شد.




اين حكم كه از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج به رياست قاضی طياری صادر گرديده است، طی همين هفته به دكتر نعمت احمدی وكيل اين فعال كُرد ابلاغ گردیده است.این زندانی کرد  از مهر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد .


 


دكتر نعمت احمدی با ابراز تأسف از صدور اين حكم سنگين برای موكل خود به خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر كردستان چنين گفت" متن حكمی كه به من ابلاغ شده حدوداً 10 خط است! در اين حكم كه با استناد به ماده 168 قانون مجازات اسلامی صادر شده به هيچ مدركی در اثبات اتهام اشاره نشده و خود ياسر نيز در هيچ يك از بازجويی‌ها و نيز جلسات دادگاه به موارد اتهامی عليه خويش اقرار نكرده است.


 


اين وكيل دادگستری با رد اتهام موكلش كه هواداری از يك حزب كُردی اپوزيسيون عنوان شده، گفت: متأسفانه دست‌هايی در كارند تا قلم و كاغذ را از فرزندان كردستان بگيرند و به جای آن اسلحه بر دوش‌شان بگذارند و روانه‌ی كوهستان‌‌ نمايند. وی افزود: نمی‌دانم چه اصراری است بر معرفی يك فعال مدنی به عنوان يك فرد حزبی در حالی كه هيچ دليلی بر درستی اين ادعا و اتهام وجود ندارد و اصولاً هيچ جرمی نيز به وقوع نپيوسته تا آن را مستمسك اعلام جرم و صدور حكم قرار دهند.


 


وی همچنین  با اشاره به رتبه‌‌ی بالای ياسر گلی در آزمون كارشناسی ارشد اظهار داشت: آيا اين درست است كه به جای حرمت نهادن به جوانان با استعداد اين مرز و بوم آن‌ها را در گوشه‌ی زندان‌ها نگاه داريم و سرمايه‌های يك كشور را اين‌چنين تلف كنيم؟ به راستی چه آينده‌ای در انتظار جوانی 25 ساله خواهد بود پس از آن‌كه 15 سال از بهترين سال‌های عمرش را در زندان بگذراند؟".


 


دكتر نعمت احمدی در پايان با بيان اين جمله كه "در رابطه با اين حكم وجدان‌های قضايی را به محاكمه می‌كشم" خطاب به رئيس قوه قضائيه و وزير اطلاعات گفت" من به عنوان يك حقوق‌دان مخالف رسيدگی به جرائم نيستم اما از آقای شاهرودی كه بر اساس قانون وظيفه‌‌ی نظارت بر اجرای صحيح قانون در دستگاه قضايی كشور را دارند و نيز از آقای محسنی اژه‌ای كه خود قاضی باسابقه‌ای هستند و مأموران وزارت تحت رياست ايشان در اداره اطلاعات سنندج نقش اصلی در پرونده سازی عليه موكل من را داشته‌اند استدعا می‌كنم پرونده ياسر گلی را از مراجع قضايی رسيدگی كننده در سنندج مطالبه نموده و بر اساس وجدان انسانی، اسلامی و قضايی خويش آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا بی‌گناهی موكل من و حكم ناعادلانه‌ی كه عليه وی صادر شده بر ايشان روشن گردد".


 


یاسر گلی، اولین دبیر اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد دانشگاه‌های ایران و یکی از فعالین مدنی در شهر سنندج می باشد که  بيش از 13 ماه است  در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات و زندان مركزی شهر سنندج به سر می‌برد. هر چند در خبری كه طی روزهای گذشته از محكوميت وی منتشر شد ميزان آن 10 سال عنوان گرديده بود اما دكتر نعمت احمدی وكيل ياسر گلی با اصلاح خبر قبلی دوران محكوميت موكلش را 15 سال حبس در تبعيد اعلام كرد.


 


پنج‌شنبه 16 آبان 1387


 


منبع:خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان


 


 

1 comments:

ش گفت...

نه کلمات نه سکوت هیچکدام یاری نمیکنند...

ارسال یک نظر