۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

لذت بخش ترین گول خوردن


خوب داستان من و دیشب و خواندن خبر احتمال اعدام فرزاد کمانگر را که خودتان در این ۲ مطلب آخری متوجه شده اید. حالا این پست آخری هم که نقض همه ی آن چیزی است که من اصلا نوشته ام یا برایش یادداشت نوشته ام یا حتا دیشب حال مرا تا گریه کردن پیش برد.


اما یکی دو نفر برایم کامنت خصوصی گذاشته بودند که«جوگیر شده بودی بابا» ،«دیدی گول خوردی»، «دیدی همش دروغ بود»  و یا اظهاراتی از این دست ؛که برخی همیشه در آستین دارند؛ که واکنش نشان دادن به چنین مسائلی سو استفاده ی ابزاری از موقعیت مظلومانه ی زندانیان  است و.. از این حرف ها که خود شما خوانندگان بسیار بیشر از من آن ها را دیده اید و خوانده اید و معمولا از سوی کسانی اظهار می شود که هرگز هیچ موضعی در قبال انسان نداشته و ندارند جز در قبال مسائلی که منافع شخصی شان به آن وابسته است.


حقیقت ماجرا در این است که من وقتی با خبر احتمال اعدام یک انسان مواجه می شوم،نمی توانم منتطر حصول نتیجه ی نهایی آن که همانا اعدام همان انسان است بمانم و آن موقع در باره ی مضرات مجازات اعدام در سیستم های قضایی مقاله بنویسم و پز حقوق بشری و روشنفکری به خودم بگیرم. امری که نزد بسیاری رایج است.حداقل اگر حتا فرض سو استفاده از واکنش به چنین اخباری درست باشد سو استفاده نسبت به انسان زنده و در خواست یا واکنش نسبت به «نمیراندن» انسان بسیار شرافتمندانه تر از آن است که ما از مرده ی یک انسان برای موقعیت خویش استفاده یا سو استفاده کنیم.


این ادعای بسیار نا به جا، که ما منتظر نتیجه ی نهایی اتفاق باشیم و آن موقع اقدام به انجام هر واکنشی از هر دست(از مقاله نوشتن تا مصاحبه کردن تا حتا راهپیمایی اعتراضی)بنامیم متاسفانه مدتی است میان برخی به اصطلاح روشنفکران باب شده و حتا در هنگامه ی اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کورد در زندان ها، برخی به اصطلاح نویسنده یا روشنفکر و حتا گروهی از فعالان حقوق بشر(خود خوانده) با بی شرمی تمام استدلال می کردند که اگر آن ها واقعا اعتصاب غذا نموده اند پس چرا هیچ کس از این زندانیان نمرده است یا نمی میرد؟ این که ما با بی شرمی تمام برای کذب خواندن یک خبر در مورد جان انسان ها چنین منظری را اتخاذ کنیم و شرط حقیقی بودن یک خبر را بر مردن انسان ها بنا بنهیم راستش من نمی دانم چه اسمی بر آن بگذارم.


اما به هر حال وقتی من روز بعد با این خبر مواجه شدم که اصل خبر ظاهرا خیلی جدیت نداشته است و تنها به خاطر یک نگرانی از درز این خبر که قرار است فردا ۱۰نفر از زندانیان اوین اعدام شوند و این نگرانی به وجود آمده که فرزاد کمانگر هم جز آن ها باشد، به بیرون درز کرده است، نه تنها از این که خبر صحیح نبوده ناراحت نشده ام و نه تنها از این که چینین مطلبی را که بیان خالصانه ی احساسات شخصی خودم در آن لحظه بوده ، پشیمان نشده ام، نه تنها از این که به قول برخی گول خورده ام نادم نیستم، بلکه شادمانه سرخوشم از این فریب خبری و تا باشد از این گول خوردگی ها...

3 comments:

بنفشه گفت...

منم موافقم

سمانه گفت...

من اصلا نمی فهمم چرا باید چنین حرفی گفته بشه ! وقتی ما از شرایط ناعادلانه و غیر انسانی خبر داریم جایی برای این حرف ها باقی نمی مونه . با تکذیب شدن خبر های ناگوار گویا فقط زمان وقوع اونها به تعویق می افته و امید ما برای تغییر بیش تر می شه .
بازم با این حال به قول شما تا باشه از این گول خوردن ها !

سارا خادمی گفت...

سلام کاک شهاب من قبلا هم به وبلاگ پر بارتان سر می زدم و خوشحالم که کسانی هستند که به این مسائل می پردازند . ممنون از تشریف فرمایی تان

ارسال یک نظر