۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه

16 آذر یا 18 تیر

 16 آذر یا 18 تیر


16 اذر یا 18 تیر


روز دانشجو در تقویم کشور ایران به مناسبت ۱۶ آذر و شهید شدن آن سه دانشجوی آزاده نام گزاری شده است.معمولا نام گذاری روزی و اختصاص آن به گروهی خاص از گروه های اجتماعی نشان از دو امر دارد یا تاکید بر اهمیت آن ها یا به خاطر یاد و خاطره ای از ظلم های تاریخی که بر آن گروه خاص رفته است.


در جامعه ی ایران احتمالا به این دلیل بوده که پس از آن واقعه مردم جامعه پی به میزان حساسیت سیاسی- اجتماعی گروهی از افراد جامعه(دانشجویان) نسبت به اتفاقات در حال روی دادن در جامعه شان شدند و به پاس قدر دانی از آنان چنین روزی را به نام آن ها نامگذاری کرده اند. 


از آن روز به بعد و تا زمان انقلاب و بعد از انقلاب هم یک «گروه مرجع» برای جامعه ی سیاسی روشنفکری ایران شکل گرفت که به نوعی گرانیگاهی برای جهت گیری های سیاسی حد اقل نسل جوان جامعه نسبت به رویدادهای سیاسی شد.که یکی از نام آورترین و به یادمادنی ترین های این اقدامات و واکنش های سیاسی دانشجویان حادثه ی ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ بود. حادثه ای که رهبری نظام را به واکنش واداشت و جامعه را در مرحله ای قرار داد که قرار بود ارتش به خیابان ها بیاید. از این رو ناخود آگاه برای نسل من شاید روز دانشجو و هر نامی از دانشجویان یاد آور18 تیر باشد.


دوران اصلاحات و روزگار ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی شاید یکی از پرشور ترین سال های فعالیت های دانشجویی در دوران بعد از انقلاب بود. دورانی که به تبعیت از آن روزگار نقد قدرت تا بلند پایه ترین پایه های حکومت پیشرفت و دامن خود سید رییس جمهور را هم گرفت تا در آخرین دیدار رسمی با دانشجویان بر آن ها منت بگذارد که من می توانم دستور بدهم شما را بازداشت کنند اما این کار را نمی کنم.


اما به تجربه دانستیم همان سید گاه عصبانی شده بسیار شان و شوکت بیشتری برای دانشجویان قایل بود و در دوران مهرورزی «ستاره» مهر دولت عدالت طلب همه ی ما فعالان دانشجویی را به نوعی یا از تحصیل وا داشت، یا مشروط و منوط مان به هزار تعهد نمود، یا عده ای را از صرافت انداخت و امروزه هم یا بومی گزینی مان می کنند یا به دختران اجازه ورود به دانشگاه های بزرگ و شهرهای بزرگ را نمی دهند. یا عده ای از آن ها هنوز در زندان اند و اگر هم هر گونه قرابتی به کورد بودن داشته باشند که دیگر واویلا ی دولت عدالت محور. به احکامی که برای دنشجویان کورد همانند«هانا عبدی» «یاسر گلی» «صباح نصری» یا جواد علیزاده که به دفاع از هم صنفان کورد زبان اش پرداخته بود نگاهی بکنید و آن را با دیگر احکامی که برای دیگر دانشجویان غیر کورد صادر می شود مقایسه کنید.


به هر حال روز دانشجو بر همه ی دانشجویان گرامی که خودم هم یکی از آن ها هستم مبارک باد و یاد دانشجویان عزیزی را نیز که اکنون در زندان به سر می برند گرامی بداریم و آن ها را فراموش نکنیم و منتظر نباشیم که حتما فاجعه ای در حد اعدام برای آن ها رخ دهد بعد به فکر واکنش باشیم. هم اکنون هم باید پی گیر مدام وضعیت آن ها باشیم. راستی چرا آن دانشجوی دختر دانشگاه زنجان فراموشمان شد؟

3 comments:

مازیار.ا گفت...

سلام کاک شه هاب ئه ددین!
وه لا منیش به تازه یی گه رمی گه رم خویندمه وه
ئه و 13 سه ته یشم خویندو به راسی عالی بوون
دهست خوش بیت

رۆژین گفت...

سڵاو
ده‌ست خۆش

پژواک گفت...

جهت اطلاع جنابعالی ، ویب سایت پژواک آغاز به‌ فعالیت میکند .

آدرس پژواک : www.pjwak.blogfa.com



--------------------------------------------------------------------------------



لطفا بر روی سایتتان و جهت اطلاع همگان خبر مذکور را درج فرمائید
قبلا از همدلی و همفکری و همکاری شما و دیگر گردانندگان آن سایت محترم
تشکر مینماید . با سپاس مدیریت پژواک .
www.pjwak.blogfa.com

ارسال یک نظر