۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

درباب خبر سایت جرس مبنی بر مشاور سابق بودن مجتبا واحدی


سایت خبری جرس در خبری که امروز بر روی خروجی سایتش گذاشته است: نوشته است که «از اول آبان ماه جاری مهدی کروبی سخنگوئی در خارج کشور ندارد و مواضع شیخ شجاع منحصرا توسط خانواده اش به اطلاع همگان خواهد رسید.»
انتشار این خبر به خودی خود مشکلی ندارد و اتفاقا حرف درستی است. اما چند پرسش جای طرح دارد.
نکته‌ی اول این‌که چرا اول آبان ماه سال جاری یعنی سال ۱۳۹۰ ، چگونه ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد، یعنی تا قبل از آبان ماه سال جاری برای مهدی کروبی امکان تماس با مشاورینش در خارج و یا داخل کشور وجود داشته است که افرادی که به قول جرس مدعی مشاور بودن  مهدی کروبی را داشته‌اند، درست بوده باشد و از اول آبان ماه این امکان مشاوره سلب شده است؟ اگر چنین بوده است پس باید تبریک بگوییم به جمهوری اسلامی و حکومت احمدی نژاد که چنین امکانی را در اختیار مخالفان محبوس‌اش گذاشته است و اگر از زمان حبس سران جنبش امکان مشاوره‌ی آن‌ها با هیچ کس وجود نداشته است ، این اشاره به اول « ابان ماه» برای چیست؟
دوم: مهدی کروبی و میر حسین موسوی بر سر پایداری صادقانه بر مواضع خودشان و دفاع از رای مردم، اکنون نزدیک به ۳۰۰ روز است که در زندان به سر می‌برند. بنابراین حداقل از زمانی که این دو نفر که همیشه نیز خود را عضوی از جنبش مردم نام می‌نهادند، در زندان هستند، کسی نمی‌تواند و منطقی هم نیست که خود را « مشاور» یا « سخن‌گو» یا هر عنوان انتسابی دیگر به آن‌ها به معنایی که نشان‌گر ارتباطی از زمان حال باشد بنامد.
تاجایی هم که من به شخصه به یاد دارم لااقل از زمان حبس به بعد به صورت شخصی کسی اظهار نظری از مجتبا واحدی به یاد ندارد که شخصا خود را « مشاور» کروبی نامیده باشد. زیرا کسی که در حبس است امکان تماسی ندارد تا امکان مشاوره‌ای باشد بنابراین این عنوان چه در مورد آقای امیر ارجمند و چه در مورد آقای واحدی و یا هرکدام از عزیزان دیگری که این سمت را داشته اند و زمانی مشاور آن‌ها بوده‌اند، بدون شک عنوان « سابق» را یدک خواهد کشید و حتا اگر چنین اظهار نظری و یا ادعایی هم داشته باشند، بدون شک ادعایی غیر منطقی و غیر اصولی بوده است.
اسوم:  وقتی امری به این روشنی و و وضوح را که همگان می‌دانند، چگونه به صورت یک خبر منتشر کنیم که اتفاقا امکان صحیح بودن آن بسیار درست باشد. یعنی  این‌که این خبر برخلاف عده‌ای که ظاهرا از طرفداران اقای واحدی هستند، می گویند ساختگی است  به فرض که به هیچ وجه ساختگی نباشد، زیرا خود سایت جرس ننوشته است که در مصاحبه با خانواده‌ی کروبی بلکه به عنوان آشنای« به گزارش منابع خبری جرس از تهران» چنینن خبری را منتشر کرده‌است. در این شرایط ممکن است که خبرگزاری دیگری مثلا برای تایید خبر تماسی با خانواده‌ی آقای کروبی بگیرد و آن‌ها نیز بدون شک چنین جمله‌ای را تایید می‌کنند. زیرا بدون شک کسی که زندانی است آن هم در زندان‌های ایران اصلا امکان مشاوره ندارد تا مشاور داشته باشد. بنابراین خواهند گفت که  مواضع فلانی همان‌هایی است که خودش گفته است و چون امکان تماسی ندارد و اگر هم حدقال تماسی باشد تنها با خانواده است بنابراین خانواده منبع موثق‌تری هستند. این امر نه تنها در مورد مهدی کروبی و میرحسین موسوی بلکه در مورد هر زندانی دیگری نیز می‌تواند درست باشد.
چهارم:اما در انتشار این خبر شیطنتی ژورنالیستی مشاهده‌ می‌شود و  این شیطنت از آن‌جا معلوم می‌شود که جرس می‌نویسد:«کسانی که با این مواضع تغییرناپذیر کروبی توافق ندارند مجاز به استفاده از عناوین سخنگو یا مشاور کروبی نیستند ، البته مجازند از عنوان «مشاور سابق کروبی» استفاده کنند»
بدون شک هر خواننده‌ای این را می‌فهمد که منظور سایت جرس« مجتبا واحدی است.
اما جالبی ماجرا این‌جاست که مجبتا واحدی مشاور سابق مهدی کروبی در  اظهاارتی که در باره‌ی اظهارت هیلاری کلینتون منتشر کرده بود. در باره‌ی دخالت و یا کمک‌های خارجی به جنبش مردم ایرن ، منتشر کرده بود، ضمن انتقاد از مواضع قبلی دولت اوباما به ویژه در اوج جنبش مردم ایران  اوباما گفته بود با دولت ایران حاضر به   مذاکره است، را موضعی خوانده بود که باعث تقویت « دولت ایرن» و تضعیف جنبش مردم ایران شده بود. در مورد نوع کمک‌های دولت‌های خارجی نیز به جنبش مردم ایران اتفاقا برخلاف ادعای جرس ، مجتبا واحدی مشخصا و صریحا ، به اظهارات مهدی کروبی  در مصاحبه با یک خبرنگار خارجی اشاره کرده بود و  گفته بود حرف ما هم همان حرف مهدی کروبی است و ما نیز تنها کمکی اگر بخواهیم  که به جنبش مرد ایران بشود همان است که مهدی کروبی گفت یعنی«  کمک کنید صدای مردم ایران بهتر به گوش جهانیان برسد».
حال سوال این است که واقعا  انتشار  چنین خبری چه لزومی داشت در این شرایط.  داستان این خبر دقیقا شبیه همان ضرب‌‌المثل ایرانی است که می‌گوید« از کرامات شیخ ما این است.. شیره را خورد و گفت شیرین است» خوب همان‌طور که نوشتم همه می‌دانند برای کسی که در حبس است تمامی کسانی که نسبت نسبی با وی ندارند عنوان‌شان به « سابق» تغییر خواهد کرد. همگان می‌دانند که  امکانی برای مشاور بودن وجود ندارد که کسی اصلا بتواند ادعای چنین عنوانی را چه در مورد میرحسین موسوی و چه در مورد مهدی کروبی و یا هر زندانی سیاسی دیگری بکند.
این‌که منبع خبر هم مشخص نباشد بلکه یک نوع خبر پراکنی باشد و با عنوان « به گزارش منابع خبری» یعنی ابتدای به امر واقعیتی ممکن است وجود نداشته باشد، اما خوب خبری است که عقلا و نقلا قابل تکذیب نیست. اما آن چه می‌ماند یک ضربه به کسی بوده است که ظاهرا این روزها اختلاف در مواضع باعث اختلافات از این جنس شده است. آن‌چه از دید من مشخص است. نه رفتار کسانی که به نام طرفداری از کروبی و مجتبا واحدی در تخریب « امیر ارجمند » و سبز‌های افراطی می‌کوشند درست است و راه به راه خبر تماس‌های امیر ارجمند را  با سازمان‌های آمریکایی منتشر می‌کنند و نه چنین اقدام خبری از این سو علیه مجتبا واحدی.  این اقدامات غرق شدن در گرداب بازی است که برنده‌ی نهایی اش اقتدارگرایان و حکومت غیر قانونی حال حاضر ایران است. نه برنده‌ای به نام جرس و امیر ارجمند و مهاجرانی و.. خواهد داشت و نه برنده‌ای به نام مجتبا واحدی و کنگره‌ی ملی مخالفان و ... و نه سودی نیز به حال جنبش سبز مردم ایران خواهد داشت.

لینک: سخنان مجتبا واحدی :پاسخ مجتبی واحدی به هیلاری کلینتون

1 comments:

ناشناس گفت...

jaras tamam ast. dorood bar vahedi

ارسال یک نظر