۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

قالب وبلاگ من و تعطيات عيد فطر در شهرستان و مدرك كردان و مسائلي ديگر

بدون شک بر همگان روشن است که برخورد اولیه ی هر مخاطبی با هر رسانه ای برخورد با فرم ظاهری و ساختارشکل یافته ی آن به عنوان طرحی که در اولین نگاه حظ بصری خواننده را می نوازد یا می آزارد،مي‌باشد.  مسائل به ظاهر ساده ای از قبیل لوگو محل قرار گیری تیتر عکس و.. اگر چه ما فكر مي‌كنيم فقط براي حرفه‌اي ها معني‌دار است اما تجربه نشان داده كه همان خواننده‌‌هاي معمولي هم به رسانه‌هايي كه از فرم ظاهري زيباتري بهره مي‌برند روي خوش نشان مي‌هند. از اين رو شخص من هر زمان در هر رسانه‌اي مشغول به كار بوده‌ام بخش زيادي از انرژي‌ام را بر فرم ظاهري روزنامه يا صفحه و يا بخشي كه مسئوليت آن‌ برعهده‌‌ام بوده،گذاشته‌ام.


همان‌طور كه در يادداشت قبلي اشاره كرده بودم .....


بدون شک بر همگان روشن است که برخورد اولیه ی هر مخاطبی با هر رسانه ای برخورد با فرم ظاهری و ساختارشکل یافته ی آن به عنوان طرحی که در اولین نگاه حظ بصری خواننده را می نوازد یا می آزارد،مي‌باشد.  مسائل به ظاهر ساده ای از قبیل لوگو محل قرار گیری تیتر عکس و.. اگر چه ما فكر مي‌كنيم فقط براي حرفه‌اي ها معني‌دار است اما تجربه نشان داده كه همان خواننده‌‌هاي معمولي هم به رسانه‌هايي كه از فرم ظاهري زيباتري بهره مي‌برند روي خوش نشان مي‌هند. از اين رو شخص من هر زمان در هر رسانه‌اي مشغول به كار بوده‌ام بخش زيادي از انرژي‌ام را بر فرم ظاهري روزنامه يا صفحه و يا بخشي كه مسئوليت آن‌ برعهده‌‌ام بوده،گذاشته‌ام.


همان‌طور كه در يادداشت قبلي اشاره كرده بودم قالب وبلاگ من به هم ريخته بود.همين ايام مصادف شد با سفر مي به شهرستان محل تولدم يعني سقز و ديدار دوستان و فاميل و كسان نزديك و در اين مدت به كمك بچه‌هاي شارنیوز (سايت خبري شهرستان سقز) تغييراتي را در قالب وبلاگ به  وجود آورديم كه نتيجه‌اش را مي‌بينيد.


تعطيلات عيد فطر در شهرستان‌ها به ويژه شهرستان‌هايي كه اكثريت مردم پيرو مذهب تسنن مي‌باشند تعطيلات لذت بخشي است.زيرا در ميان پيروان اين مذهب اين عيد يكي از عزيزترين عيدها مي‌باشد و مجموعه آداب و سنني كه بيشتر ايراني‌ها در اعياد به جاي مي‌آورند آن‌ها در عيدين فطر و قربان نيز به جاي مي‌آورند.


عید فطر در شهرستان ما


اكنون براي آشنايي بد نيست بخشي از آن‌ها را بدانيد. در اين شهرستان‌ها براي عيد فطر بعد از آن‌كه از طريق رويت هلال ماه شوال يا تاييد رويت آن از سوي مراجع ديني و مذهبي مورد وثوق مردم به استقبال عيد مي‌روند به اين شكل كه مردان و اهل مسجد به مسجد رفته و بعد از نامز‌هاي سنت تراويح دعاهاي ويژه‌ي الوداع را با ماه رمضان قرائت كرده و به پس از اقامه‌ي نماز عشا به خانه‌هاي‌شان بر مي‌گردند و زنان خانه شروع مي‌كنند به آماده كردن بساط سفره‌ي عيد فردا صبح.


اصلي‌ترين و لذت‌بخش‌ترين قسمت عيد فطر خوردن برنج و قورمه سبزي در صبحانه‌ي اولين روز ماه شوال يا همان صبح روز عيد فطر مي باشد. كه براي اين كار زنان خانه بعد از نماز عشا شروع به آماده كردن مقدمات اوليه اين غذا مثل آماده كردن سبزي، لوبيا را آب كردن(لازم به ذكر است اگر چه لوبيا قرمز يا چيتي خوش‌مزه تر است اما بنا به رسم لوبياي مورد استفاده در اين خورشت لوبيا چشم بلبلي مي‌باشد) پاك كردن برنج و.. مي‌پردازند. بعد از آن مراسم استحمام و آماده‌شدن‌هاي شخصي براي فردا صورت مي‌گيرد كه معمولا زنان به دليل اين‌كه فردا صبح خيلي كار دارند شب را به اين امور اختصاص مي‌دهند و مردان صبح‌گاه به هنگامي كه براي نماز صبح از خواب پا مي‌شوند به اين اعمال مي‌پردازند.


 صبح روز عيد مردم به رسم همه‌ي شب‌هاي رمضان ساعاتي نزديك به همان ساعات سحر بيدار مي‌شوند زنان شروع مي‌كنند به آماده‌كردن قورمه سبزي عزيز و خوشمزه و مردان هم شروع به امور نظافت و استحمام و.. بعد هم نماز صبح را به جا مي‌‌آورند و آ‌ن‌گاه به مسجد مي‌روند تا اينكه بعد از بالا آمدن آفتاب نماز عيد را بخوانند. در اين اثنا تقريبا همه ي افراد خانواده لباس‌هاي نو يا حداقل تميزشان را مي‌پوشند.


پس از نماز عيد مردان معملا به زيارت قبور مي‌روند و اگر كسي از كسان خانواده دراين سال‌هاي اخير فوت نكرده باشد به خانه بر مي‌گرند اعضاي خانواده معمولا به پيشواز پدر يا برادر بزرگ خانواده مي روند دست‌بوسي و روبوسي با يكديگر و با مادر و... و طلب حلاليت از يكديگر صحنه‌هاي عاطفي زيبايي را به وجود مي‌آورد.


آن‌گاه به كمك همديگر سفره ي عيد را كه عين يك سفره‌ي نهار مفصل است براي صبحانه مي‌آرايند و در ضمن كوچك‌ترها از بزرگ‌ترها عيدي مي‌گيرند(در واقع بچه‌هاي اين مناطق اين شانس را دارند كه به غير از عيد نوروز در عيدهاي فطر و قربان نيز عيدي دريافت نمايند بر خلاف بچه‌هاي ديگر مناطق ايران كه تنها در عيد نوروز شانس عيدي گرفتن را دارند).در ضمن از اول صبح بوي قورمه سبزي همه ي جاي خانه و حتا شهر را فراگرفته است.


بعد از صرف صبحانه مردان از خانه بيرون مي‌روند و به خانه‌هاي همسايگان و اقوام و آشنايان  براي عيد ديدني و طلب حلاليت، سرمي‌زنند. زنان نيز يا از بعد از ظهر همان روز يا در روزهاي بعد به صورت انفرادي و يا گاه به صورت خانوادگي به اين امر مي پردازند در طول روز هم هر كجا كه دوستان و آشانايان يكديگر را ببينند با يكديگر دست مي‌دهند و روبوسي و طلب حلاليت مي‌كنند.


البته لازم به ذکر است که امروزه مردم با این دقت و وسواس همه ی مراسم مذکور را انجام نمی دهند. اما چیزی که هست جدای از سویه های مذهبی مراسم آیینی و فرهنگی آن تقریبا هنوز پابرجاست و مراسمی مثل روبوسی و تبریک و حلالیت طلبی و این ها تقریبا سر جایش باقی است به ویژه رسم عیدی گرفتن و لباس نو..


در واقع روز دوم عيد من در شهرستان  به ديدن بچه‌هاي شارنيوز رفتم و عيديم از سوي آنان سر وسامان دادن به ظاهر وبلاگم بود. دستشان درد نكند.


داستان شیرین مدرک آقای کردان


اما درهمين اثنا خبر جعلي بودن مدرك جناب آقاي كردان كه همه منتظر آن بودند منتشر شد.اولا اين‌كه اين‌بار دولت و اهالي حاكم بر مردم اين‌خبر را لاپوشاني نكردند و آن را اعلام كردند خودش نقطه‌ي مثبتي است كه گرچه حق مردم بود كه بدانند و اظهر من‌الشمس بود اما با توجه به اين‌كه بسياري اوقات مسائلي از اين اظهرمن الشمس‌تر هم بوده كه به راحتي پوشانهده و تكذيب شده، اين‌بار جاي شكرش باقي است.


اما با اين وصف موضع گيري آقاي كردان بسيار جالب توجه است. ايشان گفته‌اند كه مدرك را آن‌ها جعل كرده‌اند و خود را در شكل يك قرباني نمايش مي‌دهد چند پرسش در ذهن همه‌ي ما شكل مي‌گيرد.


1-آيا دانش‌گاه آكسفورد به زور يقه‌ي آقاي كردان را گرفته و گفته بيا يك مدرك دكترا به تو تقديم كنيم و بعدها معلوم شده كه مدرك جعلي است؟يا اين‌كه آقاي كردان به دنبال كسب اين مدرك از هر طريقي بوده‌اند و آن‌گاه وقتي كار به امروز رسيده معلوم شده كه مدرك جعلي است؟


2-آيا در صورتي كه يك فرد عادي نيز با يك مدرك جعلي طي طريق صعودي در مناسب و مشاغل حكومتي بنمايد زماني كه جعلي بودن مدرك وي معلوم شود با جريمه‌ها و مجازات‌هاي قانوني و خلع و انفصال از همه‌ي شغل‌هاي قبلي و فعلي و بعدي نمي‌شود؟


3-آيا در مملكتي كه يك دانشجوي فوق ليسانس بعد از نوشتن يك مقاله‌ي سياسي به جرم اين‌كه در كنكور كارشناسي تقلب كرده از تحصيل مي شود، آن هم در صورتي كه طبق قانون اگر متقلب را هنگام تقلب نتوان دستگير كرد نمي‌توان به اثبات آن پرداخت، راستي بايد در انتظار چه حكمي براي وزير كشور مملكتي شد كه نه تنها مدرك دانشگاه آكسفوردش جعلي است بلكه دانش‌گاه آزاد هم مدرك وي را تاييد نكرده،بود؟


4-معمولا در تمام اين سال‌ها اعتراض بر آن بود كه بسياري از مقامات كشوري و لشكري با استفاده از رانت‌هاي ويژه وارد دانشگاه شده اند و كسب مدرك‌هاي ظاهري نموده‌اند و در آزمون و شرايطي برابر شركت نجسته‌اند. اما امروز متاسفانه شاهد آن‌هستيم كه حتا مدرك‌هاي مذكور اصلا وجود خارجي ندارد و طرف اصلا با رانت و بي رانت هم سر كلاس هم نرفته است.


بگذريم  عيد فطر همه‌ي شما مبارك.آقاي كردان شما هم بي‌خيال ما را حلال كن اصلا نوش جانت


 

5 comments:

ماجد گفت...

سه لام
جه ژنت پیروز بی به گیپه ی کولاو
به گوشتی قه له و به هه لمی پلاو
هیند تامه زرو بوین ئیمه ی دوره چیشت
هیشتا نه کولابو ده نکمان نه هیشت !

هیچ کس گفت...

مبارکه. این قالب جدید خیلی زیباتره.
در ضمن ممنون از اینکه از مراسم عید فطر در شهرستان خودتون نوشتید. مخصوصا که این دو تا عید فطر و قربان در بین اهل تسنن و تشیع مشترک هست. کاش در مورد شبهای قدر و اعمال مخصوص این شبها هم با قلم زیباتون می نوشتید.

مهين گفت...

سلام شهاب جان .

نوشته اي قورمه سبزي عزيز - معلومه كه عاشق قورمه سبزي هستي !!!

بگذريم . پست جالبي نوشته اي . اصلا" نمي دونستم كه اهل تسنن اينقدر عيد فطر را مفصل مي گيرند .

موفق باشي .

کتایون مصری گفت...

سلام از اين كه با هم رشته اي جديدي آشنا شده ام خوشحالم وبلاگ جالبي داري

وديدگاههاي جالب

کویستان فتووحی گفت...

من هم می‌گویم من هم انسان‌ام و اتفاقا زن، سڵاو هه‌ر بژیت كاك شه‌هاب الدین! وێبلاگه‌كه‌ت زۆر جوانه‌‌و بابه‌ته‌كایشی‌ زۆر به‌كه‌ڵكن من به‌رده‌وام سه‌ردانی‌ ده‌كه‌م. هیوادارم سه‌ركه‌وتوو بیت.

ارسال یک نظر