۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

آزادی دو دانشجو از زندان



.پس از یک سال و نیم زندان، صباح نصری و هدایت غزالی آزاد شدند


صباح نصری و هدایت غزالی دو دانشجویی که‌ یک سال و نیم پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ بودند با پایان گرفتن دوران حبس، ساعت 11 شب گذشته‌ از زندان اوین آزاد شدند.


هر چند شنیده‌ها حاکی از آن بود که‌ این دو دانشجو حد اقل تا پایان تعطیلات از آزاد نخواهند شد اما بعد از ظهر امروز و طی تماسی  تلفنی با وکیل آنان مشخص شد که‌  صباح و هدایت ظهر امروز از بند 209 زندان اوین به‌ بند 7 انتقال یافته‌ و نامه‌ی دادگاه نیز مبنی بر آزادی هر دو دانشجو به‌ زندان فاکس شده‌ است.


مسولان قضایی به‌ دلیل مشارکت این دو دانشجو در اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کرد  و علی رغم وضعیت جسمی به‌ شدت بحرانی روز سه‌شنبه‌ 23 مهر ماه دستور انتقال آنان به‌ بند 209 را صادر کرده‌ بودند و تا امروز دوشنبه‌ همچنان در بازداشت گاه وزارت اطلاعات زندانی بودند.


صباح نصری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و هدایت غزالی دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه علامه‌ طباطبایی از مسولان نشریه‌ی دانشجویی “روژامه‌” هستند که‌ تا قبل از دستگیری آنان در دانشگاه تهران منتشر می شد.


پس از سه‌ مرتبه‌ انتقال آنان از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج به‌ بند 209 زندان اوین و بلعکس،همچنین چهار بار‌ تعویق دادرسی سرانجام از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند،اتهامات آنان تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمع غیر قانونی عنوان شد.اما روز چهارشنبه‌ اول آبان 1387، جلسه‌ دادگاه تجدید نظر صباح و هدایت برگزار و حکم اولیه‌ مبنی بر حبس 2 ساله‌ آنان به‌ یک سال و نیم کاهش یافت.


دو دانشجو  طی زمان حبس خود 8 ماه را در بازداشتگاه های اطلاعات سنندج و تهران سپری کردند.صباح نصری و هدایت غزالی همچنین‌ از روز دوشنبه‌ چهارم شهریور 1387 در اعتصاب غذای سراسری زندانیان سیاسی و مدنی کرد ،مشارکت کردند. اعتصاب غذای آنان همگام با دیگر زندانیان سیاسی و مدنی کرد با محوریت 6 خواسته‌ آغاز و 47 روز به‌ طول انجامید.


طی حبس آنان دانشجویان کرد به‌ مناسبت های مختلف نسبت به‌ بلاتکلیفی و زندانی شدن صباح و هدایت معترض شده‌ و همچنین دهها سازمان حقوق بشری و کمپین های مختلف برای آزاد کردن آنان تلاش کردند.


خانواده‌ی دو دانشجوی کرد وضعیت جسمانی آنان را هنگام آزاد شدن رضایت بخش اعلام کردند.


با این حال هم اکنون بیش از 15 دانشجوی کرد در بازداشت گاه ها و زندان های مختلف زندانی و حکم اعدام دانشجوی کرد حبیب الله‌ لطیفی نیز هنوز لغو نشده‌ است. 


پی نوشت:یکی از خاطراتی که از انقلاب۵۷ به یاد دارم روزی بود که زندانیان سیاسی از زندان آزاد شدند. مردم آن ها بر دوش وسوار بر ماشین های باربری و سواری و... هم راهی می کردند و شعار می داندند: زالم زنجیری چرا...... به خیر بینه وه برا....(ظالم زنجیرهای ظلم اش گسست..... برگشتنتان مبارک برادر)


اکنون آمدنتان مبارک برادران شما به خاطر سهمی از آن چه ما به آن می اندیشیم بار دوری و زور و حبس و تنهایی را به دوش کشیدید.

1 comments:

گولی هیوا گفت...

خبر بسیار خوشحال کننده ای است که دو فعال دانشجویی کرد آزاد میشوند. به امید آزادی همه زندانیان سیاسی کرد و بخصوص دانشجوی محکوم به اعدام حبیب الله لطیفی
همچنین امیدواریم معلم در بند فرزاد کمانگر هر چه زودتر آزاد شوند

ارسال یک نظر