۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

نگاهی کوتاه به شعرهای اس.ام.اسی

من نمی دانم که آیا چنین عنوانی قبلا وجود داشته یا اصلا وجود دارد.یک بار جناب عبدا... لطیف پور در نظری درباره ی 13سطر از نبودن ات گفته بود به این شعر ها «اس.ام.اسی» می گویند. خوب من همان موقع نخواستم که بگویم. من خودم به این تئوری رسیده ام و اصلا این گونه شعر ها را «اس.ام.اسی» می دانم. دلیل دیگرش هم این بود که شعرهای 13سطر از نبودن ات مربوط به دورانی می شد که من هنوز موبایل نداشتم و حقیقتا آن شعرها زاده ی اس.ام.اس نبود. اگرچه منظور از شعرهای اس.ام.اسی لزوما شعرهایی نیست که به وسیله ی اس.ام.اس نگاشته شده است.از سوی دیگر همه ی ما می دانیم و می بینیم که گاه تکه های ادبی یا شعرهای کوتاهی میان موبایل های دوستان ردوبدل می شود که شاید آن ها را هم مردم شعرهای اس.ام.اسی بدانند. اما منظور کامل من از شعرهای اس.ام.اسی شعرهایی است که «در کوتاهی یک جواب ساده در اس.ام.اس زاده می شود.» ذاتا موبایل پدیده ای مدرن و مربوط به اواخر قرن ۲۰ و اوایل۲۱ است. شعر اس.ام.اسی خود زاده ی« مفهوم و عینیت شهر» به معنای مدرن آن است.از نظر مفهوم بدان معنا که اگر یکی از ویژگی های شهر را سرعت و شتاب در مقابل کندی و آرامی روستا یا هر جامعه ی غیر شهری بدانیم.یکی از مواردی که باعث و موجد و موجب «آفرینش در لحظه ی» شعر کوتاه در جواب یک اس.ام.اس می شود همان سرعت است.


از دیگر مفاهیم شهر شکل نگاه اقتصادی و حساب شدگی همه ی امور و نیز سنجش و قابلیت اندازه گیری و حجم و مقدار در مقابل آزادی و تساهل نگاه جامعه ی غیر شهری نسبت به این مفاهیم است.....


من نمی دانم که آیا چنین عنوانی قبلا وجود داشته یا اصلا وجود دارد.یک بار جناب عبدا... لطیف پور در نظری درباره ی 13سطر از نبودن ات گفته بود به این شعر ها «اس.ام.اسی» می گویند. خوب من همان موقع نخواستم که بگویم. من خودم به این تئوری رسیده ام و اصلا این گونه شعر ها را «اس.ام.اسی» می دانم. دلیل دیگرش هم این بود که شعرهای 13سطر از نبودن ات مربوط به دورانی می شد که من هنوز موبایل نداشتم و حقیقتا آن شعرها زاده ی اس.ام.اس نبود. اگرچه منظور از شعرهای اس.ام.اسی لزوما شعرهایی نیست که به وسیله ی اس.ام.اس نگاشته شده است.


از سوی دیگر همه ی ما می دانیم و می بینیم که گاه تکه های ادبی یا شعرهای کوتاهی میان موبایل های دوستان ردوبدل می شود که شاید آن ها را هم مردم شعرهای اس.ام.اسی بدانند. اما منظور کامل من از شعرهای اس.ام.اسی شعرهایی است که «در کوتاهی یک جواب ساده در اس.ام.اس زاده می شود.»


ذاتا موبایل پدیده ای مدرن و مربوط به اواخر قرن ۲۰ و اوایل۲۱ است. شعر اس.ام.اسی خود زاده ی« مفهوم و عینیت شهر» به معنای مدرن آن است.از نظر مفهوم بدان معنا که اگر یکی از ویژگی های شهر را سرعت و شتاب در مقابل کندی و آرامی روستا یا هر جامعه ی غیر شهری بدانیم.یکی از مواردی که باعث و موجد و موجب «آفرینش در لحظه ی» شعر کوتاه در جواب یک اس.ام.اس می شود همان سرعت است.


از دیگر مفاهیم شهر شکل نگاه اقتصادی و حساب شدگی همه ی امور و نیز سنجش و قابلیت اندازه گیری و حجم و مقدار در مقابل آزادی و تساهل نگاه جامعه ی غیر شهری نسبت به این مفاهیم است. به عنوان مسال ما اگر در شهر از کسی بپرسیم تا فلان  جا چقدر راه است جوابی شبیه این که ۵دقیقه یا ۲ ایستگاه یا ..اما در روستا می گویند برو به شب نرسیده می رسی. یا اگر مقیاس های وزن و طول در شهر مقیاس هایی نظیر گرم و کیلو و متر و کیلومتر است در روستا یا جامعه ی قبل از شهری شدن حداقل مفاهیمی چون خروار و فرسنگ و.. معنی دار است که اگرچه همه می دانیم حدودش چند است اما دقتش را هرگز. از این رو شاید صادقانه بگوییم گاه اوقات از این که مقدار کلمه تا چه اندازه باشد که در یک اس.ام.اس جای بگیرد می تواند در طول و حجم و حتا نوع کلمات مورد استفاده تاثیرگزار باشد.


از سوی دیگر از نظر ساختاری و فرمی تبعیت ویژه ای از قابلیت های نوع موبایل مورد استفاده ی شما می  کند. هم چننی از نظر ساختار مفهومی و درونی تحت تاثیر ساختار شهر با مفاهیمی چون «گوناگونیت»ُ «تفاوت» «تبادل» تغییر و منقلب بودن لحظه ای فردگرایی و گونه ها و رگه هایی از نهیلیسم و حتا عرفان سانتی مانتال شهری است.


به هر حال این شرح کوتاه و سریع تنها به خاطر اشاره به یکی دو شعر منتشر شده در این جا همانند صبح - باد و بامداد- پنجمین راه چهارراه  و حتا شعر خطاب به زن که زاده ی همین لحظات اس.ام.اسی  بود و در جواب «دیر رسیدم»ِساده بود. شعرهای کوتاهی که از این به بعد گاه گداری منتشر می کنمنیز از همین جنس اند.این شعرها حقیقتا زاده ی لحظاتی بوده که با موبایل جواب شاید سوال ساده ی کجا هستی؟ چه می کنی؟ کی میایی؟ رسیدی؟ و..ببخشید دیر رسیدم و... از این دست بوده و گاه شاید درمان لحظه ایِ اندوهی فرو خورده پشت ترافیک یا اتظار ایستگاه مترو و... بوده است.


البته یک غبن بزرگ و آن این که من بسیاری از این ا را یادداشت نکرده بودم و همان طور در «سنت باکسم» مانده بود و یک بار که موبایلم فرمت شد اکثر آن ها را از دست دادم و تعدادی را که در حافظه بود ویا برخی که هنوز در گوشی برخی از دوستان باقی بود توانستم به دست بیاورم.


در پست بعدی چند شعر از این دست را می گذارم.

2 comments:

سالار گفت...

http://www.saghez.org/

ساحت نگاه گفت...

با درود بر شما جناب آقای شیخی من عنوان شعر اس ام اسی را از آقای عبدا... کیخسروی شنیده امم و عنوان شعر چند شماره ای را از دکتر علی تسلیمی .

ارسال یک نظر