۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

هم زمان با تلاش برای جلو گیری از اجرای حکم سکینه محمدی،کمپین جهانی لغو مجازات سنگسار تشکیل بدهیم



سنگسار منتقمانه ترین شکل مجازاتی است که به عهده ی اعضای جامعه نهاده می شود. تا در کارناوالی به ظاهر برای تادب و تنبه دیگر افراد جامعه،  در نظر گرفته شده است، فردی را که از قوانینی که امید و آمال های مالکیت مرد را مورد هجوم قرار داده است، به مجازات برسد.  اما حقیقت آن است که این نوع مجازات از سنگین ترین مجازات های  مردسالاری است   برای تخطی از قوانین سفت و سخت لذت جویانه ی شخصی مردها در نظر گرفته شده است.
اگر مجازات هایی چون قصاص را به بهانه ی کینه ی شخصی و شاکی خصوصی و  آرامش دل داغ دیده گان چنین با خشونت تمام اجرا می کنند. اجرای خشونت آمیز ترین مجازات ممکن در حق یک انسان، یعنی سنگ پرانی به یک انسان تا زمانی که جان می سپارد در دنیای امروز چه معنایی دارد.  
باید پذیرفت که انسان قبل از مدرن در کارناوال های بسیار خشونت آمیز تری از این برای لذت بردن از روحیه ی توحش  و ریختن خون و انرژی گرفتن از خون ریخته شده شرکت داشته است. نگاهی به مقدمه ی کتاب « مراقبت و تنبیه» میشل فوکو ما را بیشتر با اشکال مجازات در دنیای غرب در چیزی حدود چندقرن پیش  آشنا می کند. اما آن چه روشن است این است که جهان غرب  توانسته از آن اشکال خشن مجازات که تنها می تواند رویه های تنبیهی را دنبال کند، به مجازات های غیر خشن تر و رویه هایی از مجازات که  مبانی "ترمیمی" را بیشتر دنبال می کند برسد.
به گمانم زیاد لازم نیست در مورد غیرقابل قبول بودن اجرای مجازاتی به نام سنگسار در جهان امروز و حتا کشورهای اسلامی سخن بگوییم. آن چه در این لحظه به گمانم باید برای ما اهمیت حیاتی داشته باشد، در وحله ی اول جلو گیری از اجرای حکم سنگسار زنی است در تبریز که ظاهرا قرار است حکم سنگسارش اجرا شود.
 سکینه محمدی ظاهرا در دادگاه به اجرای حکم سنگسار محکوم شده است و به زودی قرار است حکم وی اجرا گردد. این درحالی است که با توجه به سیر پرونده، وی در دادگاه بدوی به حکم تعزیری شلاق محکوم شده است و حکم نیز اجرا شده است. اما با اعتراض دادستان  در حالی که وی از رابطه اش اظهار ندامت کرده و درخواست عفو داده است و در دادگاه بدوی نیز این اتهام به اثبات نرسیده است.
در وحله ی دوم هم به نظرم باید یک کمپین جهانی علیه اجرای مجازات سنگسار تشکیل بدهیم و برای این کار باید تمامی جنبش های فعال زنان و  سازمان های مدافع حقوق بشر را بسیج کرد. پیشنهاد من این است که همان طور که جنبش زنان ایران برای هشت مارس امسال به فکر حمایت دیگر جنبش های زنان از جنبش برابری خواهی زنان افتادند، اکنون همان طرح را به صورت مداوم و تا لغو اجرای مجازات سنگسار ادامه دهند. برای این کار حتا می توان از شخصیت های سیاسی فعال زنان در دنیا نیز بهره گرفت. نمایندگان زن اتحادیه ی اروپا و به طور کل پارلمانتارهای زن، وزرا و دیگر شخصیت های سیاسی و یا فعال حقوق بشر در اروپا و آمریکا نیز می توانند گزینه های مناسبی باشند. تا در کنار کارزار مبارزه با زیرپانهادن سیستماتیک حقوق بشر در ایران تاکید ویژه ای روی لغو مجازات سنگسار داشته باشیم.
چرا برای اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و اعدام و دیگر مجازات ها کمپین های پرشور و با تبلیغات جهانی تشکیل می دهیم. اما نباید برای جلوگیری از اجرای مجازات اعدام آن هم به شیوه ی سنگسار کمپین تشکیل ندهیم و تمام رسانه های جهان و سازمان های مدافع حقوق بشر را بسیج نکنیم. فعالان ایرانی جنبش زنان در اروپا اکنون می توانند این گزینه را به عنوان اصلی ترین گزینه ی فعالیت  خود تعریف کنند. باید تا لغو اجرای مجازات سنگسار سکینه محمدی و به طور کلی لغو اجرای مجازات سنگسار حتا یک لحظه هم از پای ننشینیم. 
این پیشنهادات خام است و دوستان می توانند پیشنهاد های دیگری نیز اگر دارند بیافزایند.

4 comments:

ناشناس گفت...

جناب شیخی،

فکر می‌کنم شما از فعالیت بچه‌های جنوب کالیفرنیا در زمینه کمپین برای اعدام به هر نوع آگاهی‌ نداشته باشید که همه یه مسئولیت را به گردن بچه‌های اروپا اندختید.
http://barayezendegi.wordpress.com
گروه برای زندگی‌ را در فیسبوک هم میتوانید پیدا کنید.
http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100001158287831&v=info

شهاب الدین شیخی گفت...

چرا حالا شاید از جزییات خبر نداشت باشم
اما فکر کنم در نوشته ام آمریکا را هم قید کرده ام. در ضمن می دانم کمپین های مختلفی هست و فعالیت می کنند اما من بر یان باور با این پراکنده کار، کاری نمی توان از پیش برد. بلکه باید واقعا به یک کارزار مشترک دست بزنیم. متحد و با آگاهی از دیگر فعالیت ها و اگر دقت کنید من گفته ام که جنبش های زنان در دیگر نقاط جهان را برای فشار به ایران و دیگر کشورهایی که این مجازات را اجرا می کنند به یاری بطلبیم.

ناشناس گفت...

البته هدفم از اشاره به این گروه این بود که بچه‌های کالیفرنیا هم در زمینه اعدام فعال هستند. واگر نه، تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ کدام از گروه‌ها چه در اروپا، چه در آمریکا، مستقیماً در زمینه سنگسار اقدام نمیکند. خوشحال میشوم به من اطلاع دهید، اگر اشتباه می‌کنم.

mylife & i گفت...

شکایتم از این دو جمله بود:
... نمایندگان زن اتحادیه ی "اروپا" و به طور کل پارلمانتارهای زن، ....
... فعالان ایرانی جنبش زنان در "اروپا" اکنون می توانند این گزینه را به عنوان اصلی ترین گزینه ی فعالیت خود تعریف کنند...
یک کم به نظرم خیلی‌ بیشتر رو اروپایی‌ها تاکید شده، شاید هم به جا و به منظور باشه.

ارسال یک نظر