۱۳۸۷ بهمن ۲۶, شنبه

چند توضیح ضروری در مورد ختنه ی زنان در کوردستان

بعد از نوشتن یاداشت کوتاه  قصابی بدن زنان در رویای میل جنسی مردان به مناسبت ششم فوریه و بحث ها و کامنت های دوست گرامی جناب ماجد امام و البته خواندن برخی مطالب در سایت ها و وبلاگ های دیگر چند نکته را لازم به توضیح می دانم.
۱-ختنه زنان به هیچ وجه امر مرسومی در کردستان نیست.اتفاقا آن قدر نامرسوم و نامیمون است که به صورت پنهان و در خفا و حتا بدون اطلاع دیگر خانوارهایی که به آن معتقد نیستند انجام می گیرد. اگر هنوز برخی از شهروندان و هم وطنان کورد من بر می آشوبند و باور نمی دارند به این خاطر است که در طول عمر خود چنین چیزی را نه دیده اند و نه شنیده اند.این امر هیچ بنیان فرهنگی ویژه ای نیز در باورهای فرهنگی کوردی ندارد یعنی مسئله موضوعی نیست که به کورد بودن ربط داشته باشد٬ نه در فرهنگ رسمی و نه در فرهنگ غیر رسمیُ نه در کتاب ها و ادبیات و نه در فولکلور حتا هیچ نشانی نه در توصیف و نه تشویق ونه هیچ اشاره ی دیگری به این مسئله نشده است. بنابر این اینکه این مسئله به عنوان یکی از شاخصه های فرهنگی کوردها تحلیل شود فاقد مبانی علمی است.

۲- این مسئله هیچ ربطی هم به مذهب خاصی از هر کدام ازمذاهبی که کوردها بدان معتقدند ندارد. و این که برخی متاسفانه در مصاحبه هایشان مثلا می گویند که در مناطق شافعی مذهب یا فلان مذهب بیشتر یافت می شود٬تنها از روی ناآگاهی آن ها است. زیرا از طرفی نگارنده از وجود چنین رسم نامیمونی میان برخی مناطق که از مذهب شیعه و یا هر مذهب دیگری نیز برخوردارند٬ با خبر است و از سوی دیگر٬این مطلب مثل آن است که در میان مثلا میلیون ها فعال جنبش زنان یا مثلا جنبش کارگری عده ای از آن ها تفریح ویژه ای را انتخاب نمایند و بعد عنوان شود فعالان کارگری یا فعالان جنبش زنان بیشتر اهل چنین تفریحاتی هستند٬ که همگان می دانند چنین نوع تحلیل های نیز فاقد مشروعیت٬اعتبار و روایی علمی است.

۳-اگر مثلا در یک منطقه ی ویژه تعداد وقوع این امر از فراوانی قابل توجهی برخوردار است به این معنا نیست که در همه ی مناطق کوردستان یا همان شهر نامبرده شده به همین فروانی امر مورد اشاره قابل مشاهده است. این مسئله نیز مثل آن است مثلا ذکر شود که آمار مبتلایان به «اچ.آی.وی مثبت» در فلان شهر بیشتر است و آن وقت ما چنین عامیانه تحلیل کنیم که مردم آن شهر احتمالا از روابط جنسی ناسالمی برخوردارند٬یا علاقه مندان به «اچ.آی. وی» در آن منطقه بیشتر است. اما از سوی دیگر همان طور که مهم نیست چند نفر به «اچ.آی.وی» مثبت مبتلا هستند و چقدر شیوع دارد٬بلکه در اولین اقدام و با هر توانی که داریم باید به آگاهی بخشی و مبارزه علیه آن برخیزیم٬در مورد رسم نامیمون ختنه ی زنان هم به همین شیوه عمل کنیم.


8 comments:

عارفه گفت...

سلام وب زیبایی داری به من هم سر بزن خوشحال میشم

احسان! گفت...

ختنه ی زنان!!!

تا حالا نشنیده بودم...

تراژدی نیست!
اما کمدی فلاکت بار تاریخ هست...

ماجد امام گفت...

با سلام
کاک شهاب عزیز !
همچنان که قبلا عرض کردم اکنون هم معتقدم آمار ارائه شده در مورد ختنه در مناطق مختلف کردستان نامعتبر و جعل است بهتر است از تهیه کننگان آن آمار و خبر خواسته شود مدارک خود را ارائه دهند . بنده منکر موارد معدود آن نیستم همانند ده ها انحراف دیگر اجتماعی .
طبق اصول ساده و اولیه ی احتمالات اگر در کلاس مدرسه ای 90 درصد دختران ختنه شده باشند:
یا این رسم در منطقه شیوع دارد و در مدارس دیگر نیز حداقل انتظار 40 و 50 درصد شیوع این رسم خواهد رفت و این یعنی یک رسم و عرف در منطقه که بنده و شما نیز منکر آن هستیم .
یا باید بپذیریم که کلاس مورد نظر مختص دختران ختنه شده تاسیس شده است ! یا آمار همچنانکه گفته شد از اساس نادرست و جعل است و در این صورت باید این سوال را مطرح کرد که آیا جریان فمینیزم در ایران برای مطرح شدن خود از جعل و تحریف فرهنگ یک ملت استفاده می کند ؟!!!

تارا گفت...

سلام
شما منو یاد دوران نوجوانیم می اندازین.
دنیای مجازی یه دنیای قشنگ تره که میشه توش راحت تر خاطرات رو زنده کرد
موفق باشین

لینا گفت...

دوست عزيز متاسفانة اين فاجعة انساني در بعضي مناطق كردستان مخصوصا مناطق مرزي و مردم روستايي كردستان عراق وجود دارد و ان را سنت نبوي مىدانند نا جاييكة بة كمان انها خوراك دست ختنة نشدة حرام است

شهاب الدین شیخی گفت...

دوستان گرامی
به ویژه خانم لینا و آقای حامد.
من کجای نوشته هایم وجود این رسم نامبارک را انکار کرده ام. به نظر شما منطقی است که من در مورد چیزی که انکار می کنم مطلب بنویسم و در انتهای مطلب از همگان بخواهم که برای مبارزه با آن بکوشیم؟؟
من در مطلب "قصابی بدن زنان...." به علل شکل گیری توجیهات کسانی که به این عمل مبادرت می ورزند و مضرات این عمل اشاره کردم. و در این توضیح هم تنها به این چند نکته اشاره کردم که وجود این رسم از هیچ بنیاد مذهبی و فرهنگی میان کوردها یا غیر کوردها برخوردار نیست. اصولا هیچ کدام از ادیان توحیدی نه به صورت رسمی و نه حتا به صورت تلویحی به این موضوع اشاره ای نکرده اند و اصلا سالبه به انتفاع موضوع است. این سنت نامیمون سنتی وارداتی است و این که مردم عامی و بی سواد این رسم را به دین یا مذهب پیوند می دهند از این نکته ی جامعه شناسانه بر می خیزد که در جوامع سنتی هیچ توجیه و مقدس نمایی بهتر از منسوب کردن یک عمل به دین یا مذهب یافت نمی شود. همانطور که در بسیاری موارد دیگر نیز این امر مشاهده می شود.
شاد و آزاد و سربلند باشید

shilan گفت...

vay be rasti dige daram divane misham.in dige fajeast.khatane!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! be khoda in akhare vahshi gariye.yani chi???????/.lotfan bishtar tozih bedin .matalebetun jalebe kheli.

بیان گفت...

متاسفانه ختنه در بعضی مناطق کردستان مرسوم بوده نه اینکه هست اما چیزی که همیشه برای من خیلی جالب بوده اینه که 80 درصد کسایی که دختراشونو ختنه کردن دلیل کارشونو نمیدونستن و فقط چیزی بوده که شنیدن و مسلماً عواقبشو نمیدونستن و هیچ وقت هم نخواهند فهمید.اما باید به شدت متذکر شوم که در هیچ جای فرهنگ کردی همچین عمل غیر انسانی تائید نشده است.

ارسال یک نظر