۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

خبر آزادی "هانا"از زندان و گفتگو با دکتر شریف وکیل هانا

مدرسه فمینیستی: هانا عبدی، فعال حقوق زنان، دانشجوی 21 ساله دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار از زندان آزاد شد.



هانا عبدی از یازدهم مهرماه سال گذشته (1386) در سنندج بازداشت و ابتدا به 5 سال حبس در يك شهرستان مرزي محكوم شده بود، اما در دادگاه تجدیدنظر حکم وی به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. بر اساس گفته محمد شریف، وکیل هانا ...


مدرسه فمینیستی: هانا عبدی، فعال حقوق زنان، دانشجوی 21 ساله دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار از زندان آزاد شد.



هانا عبدی از یازدهم مهرماه سال گذشته (1386) در سنندج بازداشت و ابتدا به 5 سال حبس در يك شهرستان مرزي محكوم شده بود، اما در دادگاه تجدیدنظر حکم وی به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت.


بر اساس گفته محمد شریف، وکیل هانا عبدی، وی امروز 8 اسفندماه 1387 پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده است. هانا هم اکنون از تبریز عازم سنندج، محل زندگی اش است.


محمد شریف در مورد پرونده روناک صفازاده نیز گفت روناک بدون صدور هیچ حکمی در زندان بسر می برد و قرار است جلسه دوم رسیدگی به پرونده اوی روز شنبه 10 اسفندماه برگزار شود. روناک صفازاده سال گذشته به همراه هانا عبدی بازداشت و هنوز در زندان به سر می برد ولی هنوز هیچ حکمی برای او صادر نشده است. اولین جلسه رسیدگی به پرونده روناک در اسفندماه سال گذشته برگزار شد که بی نتیجه پایان یافت و قرار است پس از یک سال، جلسه دوم رسیدگی به پرونده روناک در دادگاه بدوی در سنندج روز شنبه با حضور محمد شریف، وکیل او، برگزار شود.


هم چنین سایت تغییر برای برابری با محمد شریف وکیل هانا گفتگویی انجام داده که  به این شرح است:


محمد شریف پس از دیدار با موکل خود هانا عبدی: پس از یک سال و نیم حبس و انتقال های مداوم می توان حدس زد هانا در چه وضعیتی است


9 اسفند 1387





دکتر محمد شریف پس از دیدار با موکل خود هانا عبدی:


پس از یک سال و نیم حبس و انتقال های مداوم می توان حدس زد هانا در چه وضعیتی است


تغییر برای برابری: روز گذشته هانا عبدی از فعالان کرد کمپین یک میلیون امضا پس از گذراندن دوران محکومیت خود که بر اساس رای دادگاه تجدید نظر 18 ماه اعلام شده بود، از زندان محل تبعید خود آزاد شده و به آغوش خانواده اش باز گشت.


هانا عبدی از یازدهم مهرماه سال 1386 در سنندج بازداشت و در دادگاه بدوی به 5 سال حبس در شهرستان گرمی واقع در منطقه مرزی ارومیه، محكوم شده بود که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. دکتر محمد شریف وکیل هانا عبدی ضمن تایید خبر آزادی او به تغییر برای برابری گفت: "هانا روز گذشته از زندان محل تبعید خود در زندان مشکین شهر آزاد شد و امروز هم چند ساعت پیش در سنندج با او و خانواده اش دیدار کردم". شریف همچنین در مورد وضعیت روحی و جسمی هانا پس از آزادی گفت: " به هر حال بعد از حدود یک سال و نیم حبس که مدتی از آن در زندان انفرادی گذشته است 24 ساعت بعد از آزادی هنوز روحیه ی معمولی ندارد و بازگشت وی به شرایط عادی ممکن است طول بکشد. من با هانا مفصل صحبت کردم و فکر می کنم باید یک مدت بگذرد تا به شرایط متعادل و طبیعی زندگی خود بازگردد".


آقای شریف در رابطه با روند پرونده هانا و آزادی وی گفت: "ایشان در بعد از محاکمه در دادگاه بدوی به 5 سال حبس محکوم شدند و محل گذراندن محکومیت شهرستان گرمی در شمال استان اردبیل بود. متعاقب اعتراض من پرونده ی هانا به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد و در این دادگاه محکومیت ایشان به یک و نیم سال حبس در تبعید در شهرستان رزن تقلیل پیدا کرد. اما به دلیل این که زندان زنان شهرستان رزن فاقد طبقه بندی مناسب برای گذراندن این دوران محکومیت بود با اقداماتی که انجام شد او را به زندان همدان منتقل کردند. از طرفی هم زندان همدان در فهرست زندان هایی که به عنوان محل تبعید تعیین شده اند قرار ندارد بنا بر این وی را به زندان مشکین شهر منتقل کردند. در زندان مشکین شهر دوره محکومیت ایشان خاتمه پیدا کرد و آزاد شدند".


وکیل هانا عبدی در پاسخ به این سوال که با توجه به سپری شدن دوران 18 ماه محکومیت و آزادی هانا، آیا پرونده ی اومختومه شده است گفت: "پرونده قبلی هانا که منجر به صدور حکم 5 سال زندان شده و سپس به 18 ماه تقلیل پیدا کرد مختومه شده اما او پرونده های مفتوح دیگری هم دارد که یکی از آنها به اعتصاب غذای زندانیان کرد مربوط است و روناک هم یکی دیگر از متهمین این پرونده محسوب می شود. به احتمال زیاد حکم این پرونده فردا به من ابلاغ خواهد شد".


با توجه به این که اعتصاب غذای تعداد دیگری از فعالین کرد از جمله خانم فاطمه گفتاری منجر به صدور یک سال حکم زندان برای وی و انتقال وی به زندان سنندج شده است، محمد شریف در مورد احتمال صدور حکم زندان برای هانا در این پرونده به تغییر برای برابری گفت نمی توان پیش بینی کرد در این مورد چه تصمیمی گرفته خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که دادگاه در این مورد به صدور جریمه اکتفا کند. وی همچنین گفت احتمال دارد تا فردا نتیجه بررسی های دادگاه در خصوص پرونده اعتصاب غذا به وی ابلاغ شود.


آقای شریف همچنین با توجه به فشارهای زیاد و شرایط زندان نامناسب، در خصوص وضعیت موکل اش به تغییر برای برابری گفت: "هانا با توجه به انتقال های مداوم از زندانی به زندان دیگر و گذراندن چندین ماه حبس انفرادی در بازداشت گاه وزارت اطلاعات و زندان های فاقد طبقه بندی مناسب، شرایط سختی را گذراند که می شود حدس زد چه وضعیتی دارد".


این وکیل دادگستری در پایان در مورد وضعیت موکل دیگر خود روناک صفارزاده گفت: "در مورد روناک هنوز حکم دادگاه بدوی صادر نشده است وامیدوارم آخرین دفاع را هم بگیرند که حکم بدوی پرونده ی وی هم اعلام شود. اولین جلسه رسیدگی به پرونده روناک در اسفندماه سال گذشته برگزار شد که نتیجه ای نداشت و دومین جلسه رسیدگی دادگاه بدوی روز شنبه برگزار می شود".


هانا عبدی و روناک صفارزاده از اعضای انجمن زنان آذر مهر در کردستان و فعالان کمپین یک میلیون امضا، مهرماه سال 86، به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در پژاک بازداشت و به زندان سنندج منتقل شدند. دراین ایام تلاش های زیادی از سوی وکلای حقوق بشر، فعالان جنبش زنان و کمپین و دیگر فعالان حقوق بشر در داخل و خارج ایران برای آزادی هانا و روناک به عمل آمد.

1 comments:

کاوه گفت...

سلام
خداییش برای من که یکی از جرایمم که توهین به بنیانگذار ج.ا.ا در نتیجه حمایت از هانا بوده، خبر جالب تر از آزادی هانا وجود نداره

ارسال یک نظر